Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

3 września, w stoczni Austal USA w Mobile (Alabama) odbyło się uroczyste wodowanie piętnastego ekspedycyjnego szybkiego transportowca (EPF) – USNS Point Loma (T-EPF-15), będącego częścią programu EPF.
W artykule
Austal USA to jeden z kluczowych producentów okrętów dla US Navy. Jako filia australijskiego koncernu, firma zyskała renomę dzięki specjalizacji w budowie lekkich, szybkich jednostek z aluminium, takich jak ekspedycyjne transportowce (EPF) oraz okręty Littoral Combat Ship (LCS). Austal USA odgrywa istotną rolę w modernizacji floty US Navy, dostarczając nowoczesne jednostki wspierające operacje wojskowe i logistyczne na całym świecie.
W trakcie wodowania jednostka została przetransportowana na barkę przy użyciu specjalistycznych urządzeń. Proces ten przebiegał etapowo, obejmując przeniesienie jednostki, transport rzeczny oraz zanurzenie w doku pływającym. Po zakończeniu operacji Point Loma powróciła do stoczni, gdzie zostanie poddana finalnemu wyposażeniu.
USNS Point Loma to nowoczesny szybki transportowiec, który można określić jako katamaran, zaprojektowany do odegrania kluczowej roli w logistyce US Navy. Należący do zmodyfikowanego typu Spearhead Flight II, łączy funkcje transportowe ze zdolnościami medycznymi, co czyni go wszechstronnym wsparciem operacyjnym. Jednostka ma 103 metry długości, wyporność 2500 ton i jest napędzana czterema silnikami wysokoprężnymi MTU, umożliwiającymi osiągnięcie prędkości do 43 węzłów. Wyposażenie obejmuje lądowisko dla śmigłowców CH-53K i przemiennopłatów V-22 Osprey, a także możliwość transportu ciężkiego sprzętu, w tym czołgów M1 Abrams.
USNS Point Loma jest istotnym elementem strategii logistycznej US Navy. Dzięki swojej wszechstronności i elastyczności operacyjnej, wspiera misje ekspedycyjne na obszarach z ograniczoną infrastrukturą. Zdolność do szybkiego przemieszczania ludzi i sprzętu oraz rozbudowane możliwości medyczne czynią jednostki typu Spearhead Flight II, w tym Point Loma, niezbędnym wsparciem w globalnych operacjach wojskowych.
Austal USA, stale rozwijając swoje technologie i zdolności produkcyjne, umacnia pozycję jednego z głównych partnerów US Navy. Program EPF oraz planowane ekspedycyjne jednostki medyczne (EMS) potwierdzają, że stocznia jest gotowa sprostać wymaganiom współczesnej marynarki wojennej i wspierać jej przyszłe operacje.
Źródło: Austal/MD


Stocznia CRIST S.A. zakończyła budowę i przekazała norweskiej stoczni Ulstein Verft kadłub statku serwisowego NB323. Konstrukcja o masie około 2000 ton została przygotowana pod napęd diesel–elektryczny.
W artykule
Jednostka będzie wykonywać zadania serwisowe na farmach offshore. NB323 to kolejne zlecenie CRIST dla norweskiego odbiorcy – wcześniej w Gdyni zbudowano m.in. kadłub NB322.
W oficjalnym komunikacie stocznia CRIST podkreśliła:
Projekt ten to kolejny rezultat udanej współpracy pomiędzy CRIST a Ulstein Verft, w ramach której powstały również jednostki takie jak NB322.
Stocznia zaznaczyła również, że sukces budowy był możliwy dzięki pracy doświadczonego zespołu:
Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom i partnerom za zaangażowanie, profesjonalizm i współpracę, dzięki którym możliwa była realizacja tego projektu. Wspólnie rozwijamy innowacje i umacniamy pozycję polskiego przemysłu stoczniowego.
CRIST od lat pozostaje jednym z kluczowych wykonawców kadłubów dla jednostek serwisowych wykorzystywanych na morskich farmach wiatrowych, a kolejne zlecenia dla Ulstein Verft potwierdzają stabilność i rozwój współpracy polsko–norweskiej.