PGZ Stocznia Wojenna z wyróżnieniem za system oświetleniowy

System oświetleniowy zainstalowany w halach kadłubowej i produkcyjnej w PGZ Stoczni Wojennej został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem. W prestiżowym konkursie „Najlepsza Inwestycja Oświetleniowa 2024” gdyński zakład stoczniowy zdobył I nagrodę w kategorii „Oświetlenie Wewnętrzne – Obiekty Przemysłowe i Magazynowe”.
W artykule
Nowoczesne oświetlenie dostosowane do potrzeb stoczni
Nagrodzony projekt obejmuje jeden z najwyższych tego typu obiektów stoczniowych w Europie – halę kadłubową o imponujących wymiarach 154 m długości, 34 m szerokości i 46 m wysokości – oraz halę produkcyjną. Zrealizowany przez firmę ATM Lighting, stanowił znaczące wyzwanie inżynieryjne ze względu na konieczność zapewnienia optymalnych warunków świetlnych na trzech różnych poziomach wysokości roboczych (13, 19 i 30 m).
Inwestycja w nowoczesny system oświetleniowy to kolejny krok w kierunku podnoszenia standardów naszej stoczni. Dzięki niemu zapewniamy naszym pracownikom bezpieczne i komfortowe warunki pracy, co bezpośrednio przekłada się na jakość realizowanych projektów. Naszym celem jest, aby PGZ Stocznia Wojenna była synonimem innowacyjności i niezawodności w branży stoczniowej.
Beata Koniarska, Członkini Zarządu PGZ Stocznia Wojenna
Dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych system ten zapewnia precyzyjne natężenie światła dostosowane do każdej płaszczyzny roboczej, niezawodne oświetlenie awaryjne, system centralnej baterii gwarantujący ciągłość działania oraz pełną integrację z infrastrukturą monitoringu wizyjnego, co znacząco podnosi bezpieczeństwo obiektu.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna
Oświetlenie kluczowe dla bezpieczeństwa i precyzji budowanych okrętów
Jak podkreśla PGZ Stocznia Wojenna, odpowiednie oświetlenie to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i jakość wykonywanych prac przy budowie okrętów. Nowoczesne systemy świetlne dostosowują się do wymagań poszczególnych etapów produkcji, co przekłada się na wydajność i precyzję prac stoczniowych.
Warto zaznaczyć, że na terenie PGZ Stoczni Wojennej realizowane są obecnie najważniejsze programy polskiego przemysłu okrętowego, w tym budowa wielozadaniowych fregat Miecznik oraz budowa nowego okrętu ratowniczego w ramach programu Ratownik.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna
Wzorcowe warunki pracy i nowoczesne standardy w PGZ Stoczni Wojennej
To wyróżnienie tylko potwierdza, że budowa tych nowoczesnych okrętów dla Marynarki Wojennej RP przebiega w warunkach, które jeszcze kilka lat temu byłyby uznane za wzorcowe dla europejskich stoczni. Wydajne i precyzyjne oświetlenie pozwala pracownikom na realizację najbardziej wymagających zadań z chirurgiczną dokładnością, a optymalnie dobrane natężenie światła niweluje zmęczenie wzroku, poprawiając tym samym koncentrację i komfort pracy.
To oświetlenie to nie tylko kwestia komfortu pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa i jakości wykonywanych zadań przy budowie fregat Miecznik czy okrętu Ratownik. Ten nagrodzony system doskonale dostosowuje się do specyfiki różnych etapów produkcji stoczniowej, wspierając naszą misję budowania bezpieczeństwa morskiego.
Beata Koniarska, Członkini Zarządu PGZ Stocznia Wojenna
Odpowiednio zaprojektowany system sprawia, że każdy etap budowy, od pierwszego cięcia blach po finalny montaż sekcji okrętu, może być prowadzony z najwyższą starannością i w doskonałych warunkach, co bezpośrednio przekłada się na jakość i trwałość budowanych jednostek. PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie wdraża bezpieczne i nowoczesne rozwiązania, budując zaplecze technologiczne dla okrętów wojennych MW RP, wyznaczając nowe standardy w polskim przemyśle stoczniowym.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna/MD

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










