KERSHIP rozpoczyna budowę dwóch OPV dla Czarnogóry

24 kwietnia w stoczni KERSHIP w Lorient odbyła się uroczystość inaugurująca budowę dwóch pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV) przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Czarnogóry. Projekt jest efektem współpracy rządów Czarnogóry i Francji, ugruntowanej podpisaniem umowy międzyrządowej oraz kontraktu handlowego z francuską stocznią.

Wzmocnienie czarnogórskich sił morskich

Rozpoczęcie budowy symbolizuje istotny krok w modernizacji sił morskich Czarnogóry. Nowe jednostki zwiększą zdolności w zakresie ochrony wód terytorialnych, przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym oraz udziału w operacjach międzynarodowych, w tym misjach NATO. Minister Obrony Dragan Krapović podkreślił znaczenie partnerstwa z Francją jako strategicznym sojusznikiem w ramach struktur euroatlantyckich.

Nowe OPV będą stanowić odpowiedź na współczesne wyzwania związane z bezpieczeństwem morskim, w tym walkę z przemytem, nielegalną migracją oraz ochronę interesów państwowych w wyłącznej strefie ekonomicznej i na wodach terytorialnych.

OPV 60 – kompaktowa siła w ochronie granic morskich

Czarnogóra zdecydowała się na wybór sprawdzonej konstrukcji OPV 60, znajdującej się obecnie w służbie marynarki wojennej Senegalu, której projekt został opracowany przez stocznię KERSHIP. Charakteryzują się dość dużą – jak na jednostki tej klasy – dzielnością morską oraz znaczną autonomicznością, umożliwiającą prowadzenie działań przez 21 dni bez konieczności zawijania do portu.

Jednostki o długości 62,2 metra i wyporności 620 ton, dzięki modułowej konstrukcji i solidnemu uzbrojeniu, realizują koncepcję nowoczesnych patrolowców zdolnych do pełnienia szerokiego zakresu zadań w ochronie granic morskich oraz przestrzegania prawa na morzu.

Znaczenie dla NATO i regionalnego bezpieczeństwa

Wejście do służby nowych OPV 60 zaplanowane na lata 2026–2027, zgodnie z harmonogramem, wzmocni nie tylko narodowy potencjał obronny Czarnogóry, lecz także podniesie zdolności sojusznicze w ramach NATO, szczególnie w zakresie operacji morskich prowadzonych na Morzu Adriatyckim. Dzięki tym jednostkom Marynarka Wojenna Czarnogóry zyska narzędzie umożliwiające aktywne uczestnictwo w misjach sojuszniczych oraz skuteczne reagowanie na sytuacje kryzysowe w regionie.

Budowa tych jednostek dla Czarnogóry to nie tylko wzmocnienie narodowej obrony morskiej, ale również istotny element integracji w ramach struktur NATO. Nowoczesne jednostki zwiększą bezpieczeństwo na Adriatyku i umożliwią skuteczną realizację zadań zarówno w czasie pokoju, jak i w sytuacjach kryzysowych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.