Minister Marek Gróbarczyk o współpracy morskiej z Estonią

W sobotę 25 maja szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej złożył wizytę w stolicy Estonii. Spotkał się tam z załogą Daru Młodzieży, który opływa świat w ramach Rejsu Niepodległości. Podczas wizyty nie zabrakło jednak akcentów gospodarczych: minister Marek Gróbarczyk spotkał się z estońską minister gospodarki i infrastruktury Kadri Simson.

W Tallinie minister Marek Gróbarczyk zapowiedział ożywienie współpracy polsko-estońskiej w zakresie gospodarki moskiej. Szef MGMiŻŚ zapowiedział m.in. uruchomienie połączenia promowego do Tallina.

– Rozpoczęliśmy niezwykle ważny etap współpracy z rządem Estonii, przede wszystkim w zakresie gospodarki morskiej – powiedział Gróbarczyk, cytowany przez Polską Agencję Prasową.

Podczas wizyty w Tallinie minister zapowiedział też podpisanie listu intencyjnego pomiędzy portem w stolicy Estonii oraz portami w Trójmieście. Podkreślił, że chodzi o współpracę biznesową. Chodzi m.in. o wymianę turystyczną. W ocenie Gróbarczyka, taka kooperacja pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi nie funkcjonuje.

– W trakcie projektowania jest linia ze Świnoujścia do Kłajpedy. Myślę, że następnym krokiem będzie linia z Gdańska czy Gdynii do Tallina – powiedział Gróbarczyk. – Rozmawialiśmy dużo na temat współpracy całej branży, zaproponowaliśmy, aby sekretariat 16+1, czyli format współpracy z Chinami, miał miejsce tutaj – dodał szef resortu gospodarki morskiej.

Gróbarczyk podkreślił, że Rejs Niepodległości (w ciągu ok. 10 miesięcy żaglowiec zawinie do 22 portów w 18 krajach świata) to „chyba najlepsze uświetnienie roku niepodległości i prezentacja Polski za granicą”.

Następnym portem, do którego zawinie Dar Młodzieży na trasie Rejsu Niepodległości, będzie stolica Danii.

Podpis: tz

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna