US Coast Guard udaremnia przemyt 13 ton kokainy

Blisko 13 ton kokainy o czarnorynkowej wartości przekraczającej 211 milionów dolarów – tyle narkotyków zabezpieczyła załoga amerykańskiego kutra patrolowego USCGC Thetis (910) podczas ostatnich działań na wodach wschodniego Pacyfiku.
W artykule
W czwartek jednostka weszła do Port Everglades, kończąc działania, których efektem było udaremnienie czterech prób przemytu kokainy. Operacja została przeprowadzona przy wsparciu załogi śmigłowca MH-65 Dolphin z eskadry HITRON (Helicopter Interdiction Tactical Squadron) z Jacksonville.
Każdy kilogram zabezpieczonej kokainy to realnie uratowane życie. Nasza załoga po raz kolejny udowodniła, że nawet starsza jednostka, przy odpowiednim wyszkoleniu i determinacji, może skutecznie realizować tak złożone zadania.
kmdr Ryan Kelley, dowódca USCGC Thetis
Cztery udaremnione transporty w mniej niż dwa tygodnie
Do przejęć doszło pomiędzy 3 a 10 maja:
- 3 maja – 170 mil morskich na zachód od Meksyku przechwycono dwie podejrzane jednostki na pokładzie których znajdowało się około 2,1 tony kokainy. Część ładunku przekazano stronie ekwadorskiej.
- 5 maja – Na odległości 475 mil morskich na południowy zachód od Colima zabezpieczono niemal 4,5 tony kokainy dryfującej.
- 6 maja – śmigłowiec HITRON wykrył kolejne bale wyrzucane przez przemytników. Łącznie zabezpieczono wówczas 6,6 tony narkotyków.
- 10 maja – około 660 mil na południe od Acapulco odzyskano kolejne 1,8 tony kokainy.
W sumie przejęto ponad 12,9 tony narkotyków. Bale kokainy były rozmieszczone na dużych odległościach, co wskazuje na skalę i złożoność operacji przemytniczej.
Wspólne działania służb USA
Operacja została przeprowadzona w ścisłej współpracy z Joint Interagency Task Force-South (JIATF-S), odpowiedzialną za wykrywanie i monitoring nielegalnego tranzytu morskiego. W momencie podjęcia decyzji o przechwyceniu, kontrolę nad działaniami przejmują jednostki Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych – w tym przypadku podlegające 11. Dystryktowi USCG z siedzibą w Alamedzie.
Działania te wpisują się również w szerszą strategię walki z przestępczością zorganizowaną w ramach Organized Crime Drug Enforcement Task Forces (OCDETF), która koordynuje działania wywiadowcze i egzekucyjne wobec największych struktur kartelowych.
Thetis – jednostka wciąż skuteczna
USCGC Thetis (WMEC-910) to kuter patrolowy typu Famous, mierzący 82 metry długości, o wyporności 1829 ton i zasięgu operacyjnym do 9900 mil morskich. Wcielony do służby 30 czerwca 1989 roku i bazujący w Key West na Florydzie, mimo upływu lat pozostaje istotnym elementem sił operacyjnych USA Coast Guard. Dzięki doświadczonej załodze oraz niezawodnej konstrukcji, jednostka z powodzeniem realizuje zadania patrolowe, przeciwnarkotykowe i ratownicze, potwierdzając, że profesjonalizm marynarzy może skutecznie niwelować ograniczenia wynikające z wieku okrętu.
Źródło: US Coast Guard

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











