Stocznia VARD z wyróżnieniem – Prysmian Monna Lisa statkiem roku 2025
Opublikowane:
4 czerwca, 2025
Norweska stocznia VARD, należąca do grupy Fincantieri, dostarczyła dwie pierwsze na świecie jednostki z notacją klasyfikacyjną w zakresie cyberbezpieczeństwa, zgodną z wymaganiami UR E26 i E27 Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS). Równocześnie kablowiec Prysmian Monna Lisa został nagrodzony tytułem „Ship of the Year 2025”.
W artykule
Nowy wymiar odporności jednostek morskich na zagrożenia cybernetyczne
W odpowiedzi na obowiązujące od 1 lipca 2024 roku nowe regulacje IACS, VARD przekazał dwa statki typu Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) – Grampian Kestrel (dla North Star) oraz Purus Chinook (dla Purus) – z pełną notacją klasyfikacyjną dotyczącą odporności na zagrożenia cybernetyczne.
Jednostki te zostały wyposażone w zintegrowane systemy zarządzania, które umożliwiają ich bezpieczną eksploatację nawet w warunkach ataku cybernetycznego, a także gwarantują możliwość szybkiego przywrócenia pełnej funkcjonalności. Co istotne, mimo że ich kontrakty podpisano jeszcze w 2023 roku – a więc przed wejściem w życie przepisów – konstrukcje już wtedy uwzględniały wymagania wynikające z UR E26 i E27.
Działania te dowodzą nie tylko przewidywania i profesjonalizmu VARD, lecz także zaangażowania samych armatorów w proaktywne budowanie odporności operacyjnej swoich flot.
Prysmian Monna Lisa – wzorcowy kablowiec nowej generacji
Uznanie norweskiej redakcji „Skipsrevyen”, która od 1997 roku przyznaje tytuł „Ship of the Year”, przypadło w tym roku kablowcowi Prysmian Monna Lisa. Jest to jednostka wyznaczająca nowy standard w zakresie projektowania i eksploatacji statków przeznaczonych do układania kabli energetycznych.
Kablowiec może operować na głębokościach przekraczających 3000 metrów, transportując przy tym ponad 17 000 ton kabli w dwóch koszach kablowych (7000 i 10 000 ton). Wyposażenie jednostki obejmuje także system zasilania z lądu, umożliwiający całkowicie bezemisyjną pracę w porcie oraz rozbudowany układ magazynowania energii, dwukrotnie bardziej pojemny niż na siostrzanej jednostce Leonardo da Vinci.
Statek zaprojektowano z myślą o pełnym spektrum projektów offshore – od instalacji w wodach przybrzeżnych po operacje głębinowe z wykorzystaniem zaawansowanych pojazdów ROV.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.