Terminal Baltic Hub T3 oficjalnie otwarty

6 czerwca Morski Port Gdańsk oficjalnie zyskał nowe możliwości operacyjne. Tego dnia rozpoczął działalność terminal kontenerowy Baltic Hub T3 – największa tego typu inwestycja hydrotechniczna nad polskim wybrzeżem, a zarazem jedno z kluczowych przedsięwzięć logistyczno-infrastrukturalnych w basenie Morza Bałtyckiego. W związku z inauguracją nowego terminala odbyła się uroczystość z udziałem przedstawicieli władz państwowych, inwestorów oraz partnerów branżowych.
W artykule
Baltic Hub T3 – największa inwestycja hydrotechniczna polskiego wybrzeża
Projekt Baltic Hub T3 zakładał stworzenie całkowicie nowego nabrzeża na wodzie, jako kontynuacji istniejących struktur T1 i T2. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging objęła pogłębienie akwenu portowego do 17,5 metra, budowę głębokowodnego pirsu o długości 717 metrów oraz utworzenie platformy kontenerowej o powierzchni 36 ha. Z technicznego punktu widzenia, operacja ta wymagała wydobycia i uformowania nasypów z 4,3 mln m³ piasku, zużycia 160 tys. m³ betonu oraz 17,5 tys. ton stali.
Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld zł, co przekłada się na około 470 mln euro. Tym samym Baltic Hub T3 staje się jedną z najdroższych i najbardziej złożonych realizacji hydrotechnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Co istotne, realizacja projektu doprowadziła do fizycznego powiększenia terytorium Polski o 36 hektarów.
W trakcie budowy zastosowano szereg technologii mających na celu minimalizację wpływu na środowisko morskie. Wykorzystano specjalistyczne mieszanki betonowe o obniżonej emisji CO₂ oraz zredukowano hałas i zakłócenia hydroakustyczne dla ssaków morskich. To jeden z niewielu przypadków w regionie, w których ekologia została zintegrowana z logistyką i infrastrukturą portową na tak dużą skalę.
Uczestnicy oficjalnego otwarcia Baltic Hub T3
Uroczystość otwarcia terminala Baltic Hub T3 przyciągnęła szerokie grono przedstawicieli administracji rządowej, partnerów inwestycyjnych oraz instytucji branżowych. W wydarzeniu wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, wicemarszałek województwa pomorskiego Marcin Skwierawski oraz Pani Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Obecni byli również przedstawiciele udziałowców Baltic Hub: PSA International, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund. Gospodarzem wydarzenia był dyrektor generalny Baltic Hub, Jan Van Mossevelde, który podkreślił rolę T3 jako elementu integrującego Gdańsk z europejskimi i globalnymi szlakami logistycznymi, zwłaszcza z rynkami Czech i Słowacji.
Nie zabrakło także głosów strony wykonawczej. Cezary Łysenko z Budimeksu oraz Laurent Closset reprezentujący DEME Group przedstawili kulisy realizacji projektu, akcentując zarówno bezpieczeństwo budowy, jak i środowiskowy charakter inwestycji. Z ramienia PFR głos zabrał Piotr Matczuk, wskazując na strategiczne znaczenie portów dla gospodarki narodowej i otwartość Polski na inwestorów.
W wydarzeniu uczestniczyli również reprezentanci portów Gdańsk i Gdyni, partnerzy biznesowi Baltic Hub oraz liczne organizacje branżowe. Symboliczne przecięcie wstęgi odbyło się z udziałem aż pięćdziesięciu gości – przedstawicieli portu, udziałowców, administracji lokalnej i centralnej oraz operatorów i użytkowników terminala.
Zdolności przeładunkowe: 4,5 mln TEU rocznie
Dzięki uruchomieniu T3, łączna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrosła o 1,5 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Na wyposażeniu nowego terminala znalazło się 7 nowoczesnych suwnic STS przystosowanych do obsługi największych kontenerowców świata. Ich wysokość sięga 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton. Dodatkowo zainstalowano 20 półautomatycznych suwnic RMG zdalnie sterowanych.
– Terminal T3 to inwestycja, która otwiera nowe horyzonty dla regionu i wpisuje Gdańsk w globalny łańcuch dostaw – powiedział Cezary Łysenko z Budimeksu.
Znaczenie geostrategiczne i gospodarcze
Rozbudowa Baltic Hub to nie tylko wzrost potencjału logistycznego. W kontekście narastającej presji geopolitycznej i rosnącego znaczenia infrastruktury krytycznej na Bałtyku, projekt ten zwiększa odporność państwa na zakłócenia w dostawach oraz zapewnia stabilność wymiany handlowej.
Dzięki rozbudowie Baltic Hub o terminal T3 Polska zyskała 36 hektarów nowej powierzchni operacyjnej. To inwestycja, która nie tylko zwiększa zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU rocznie, ale również wzmacnia znaczenie naszych portów w systemie europejskiego i światowego handlu.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
W ubiegłym roku polskie porty przeładowały rekordowe 3,3 mln TEU, z czego znaczna część przypadła właśnie na gdański terminal.
Symbol nowoczesnej Polski Morskiej
Powstanie Baltic Hub T3 to wydarzenie, które wykracza poza ramy branży logistycznej. To sygnał, że Polska nie tylko uczestniczy w grze o dominację w regionie Morza Bałtyckiego, ale zaczyna odgrywać w niej rolę gospodarczego lidera. W sytuacji, gdy coraz większa część infrastruktury energetycznej i transportowej przesuwa się w kierunku morza, inwestycje takie jak T3 stają się filarem narodowego bezpieczeństwa morskiego.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










