Pierwszy tankowiec wspomagany wiatrem zabezpieczony powłokami AkzoNobel
Opublikowane:
15 lipca, 2025
Fot. AkzoNobel
W Chinach zakończono budowę tankowca typu Aframax z napędem wspieranym siłą wiatru – pierwszej tego typu jednostki na świecie. Firma AkzoNobel dostarczyła do projektu 350 000 litrów powłok morskich, odgrywając kluczową rolę w jego realizacji.
W artykule
Statek Brands Hatch – żaglowe wsparcie transportu ropy
Zbudowany przez Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., Ltd. tankowiec Brands Hatch to nowa jakość w dziedzinie niskoemisyjnego transportu ropy. Jednostka została wyposażona w trzy żagle wykonane z włókna szklanego, które – zgodnie z szacunkami – pozwolą ograniczyć zużycie paliwa o 12% rocznie oraz zredukować emisję dwutlenku węgla o około 5000 ton rocznie. Efektywność rozwiązania ma istotne znaczenie w kontekście rosnących oczekiwań środowiskowych względem żeglugi oceanicznej.
AkzoNobel – kompleksowe zabezpieczenie i wsparcie technologiczne
Do pokrycia powierzchni roboczych kadłuba, pokładów oraz zbiorników wykorzystano powłoki z linii International marki AkzoNobel. Jak zaznacza Rob Leslie, Dyrektor Handlowy ds. Powłok Morskich i Ochronnych AkzoNobel w regionie Greater China, udział firmy w tym projekcie to nie tylko dostawa materiałów, lecz także potwierdzenie skuteczności technologii antyporostowych oraz zaangażowania w proces dekarbonizacji transportu morskiego.
Na zanurzalnej części kadłuba zastosowano powłokę Intercept 8500 LPP, wykorzystującą technologię liniowego polerowania. Zoptymalizowany pakiet biocydów pozwala ograniczyć porastanie powierzchni, a co za tym idzie – zmniejszyć opory hydrodynamiczne i zużycie paliwa. Tego typu rozwiązania przekładają się bezpośrednio na wydłużenie okresów między dokowaniami oraz poprawę ogólnej efektywności eksploatacyjnej jednostki.
Tego rodzaju rozwiązania wpisują się w szerszy trend modernizacji floty zbiornikowców, której celem jest dostosowanie do coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych oraz ograniczenie kosztów operacyjnych.
Nowy standard dla tankowców typu Aframax
Brands Hatch zbudowano dla armatora Union Maritime. Jednostki typu Aframax, o nośności od 80 000 do 120 000 ton, są powszechnie wykorzystywane w regionalnym transporcie ropy naftowej. Zastosowanie kompozytowych żagli jako wsparcia dla napędu głównego może stanowić impuls do szerszej adaptacji systemów hybrydowych w sektorze żeglugowym.
AkzoNobel i zrównoważony rozwój w przemyśle stoczniowym
Projekt Brands Hatch to już trzecia innowacyjna jednostka, do której AkzoNobel dostarczyło powłoki ochronne. Wcześniej firma współpracowała przy budowie Dream – pierwszego zaprojektowanego i zbudowanego w Chinach statku do głębokomorskich odwiertów – oraz wycieczkowca Adora Magic City, będącego pierwszym dużym liniowcem pasażerskim w pełni zbudowanym w chińskich stoczniach.
Wszystkie te inwestycje dowodzą rosnącego znaczenia powłok morskich w kontekście efektywności eksploatacyjnej i transformacji energetycznej sektora żeglugowego. AkzoNobel, jako dostawca technologii dla strategicznych projektów realizowanych w Chinach, umacnia swoją pozycję na globalnym rynku rozwiązań proekologicznych dla żeglugi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.