Kolejne pozostałości po II Wojnie Światowej zostały znalezione pod koniec lipca podczas prac prowadzonych na Zalewie Szczecińskim. Identyfikację obiektów przeprowadzili specjaliści od podwodnych zadań z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz niemiecką bombę głębinową typu DM.
Oba obiekty znajdowały się na torze wodnym Szczecin-Świnoujście na głębokościach 6 i 12 metrów.
Ze względu na duże zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin-Świnoujście oraz na złożony charakter operacji powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu.
Po analizie wielu czynników wspólnie ustalono najbardziej dogodny termin wydobycia i neutralizacji obiektów na niedzielę 11 sierpnia, jednakże ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne operację przesunięto na poniedziałek.
Prace rozpoczęły się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do obiektów zeszli nurkowie. Podczepili liny i pontony wypornościowe, za pomocą których wydobyli je na powierzchnię wody, a następnie na pokład trałowca ORP Gopło. W dalszej kolejności obiekty zostały przetransportowane kanałem Piastowskim i Mielińskim, przez port w Świnoujściu na Zatokę Pomorską. Neutralizacja przeprowadzona została w dwóch etapach na jednym z poligonów morskich znajdującym się na północny-wschód od Świnoujścia. Po posadzeniu obiektów na dnie w pierwszej kolejności metodą deflagracji – ładunek wybuchowy miny morskiej Mark VI został w blisko 70 proc. wypalony za pomocą modułowego systemu ładunku kumulacyjnego „Pluton”. Następnie metodą tradycyjną zdetonowano pozostałą część ładunku wybuchowego miny oraz bombę głębinową.
Do akcji zaangażowana została załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców.
Na czas wydobycia oraz transportu obiektów poza główki portu w Świnoujściu obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa dla mieszkańców oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej. W trakcie transportu przeprowadzona została ewakuacja ludzi z obszarów położonych najbliżej nabrzeży oraz czasowo wstrzymane zostało kursowanie promów na obu świnoujskich przeprawach. Krótkotrwałe ograniczenia zostały również wprowadzone dla ruchu pociągów.
Podpis ER