„Analizowany jest rynek i umowy zawierane na transport skroplonego gazu ziemnego. Niebawem wystąpimy do PGNiG ze swoją ofertą na dostawy” – powiedział na antenie Radia Szczecin minister Marek Gróbarczyk.
„Jesteśmy przekonani, że będziemy partycypować w tych dostawach. PŻM jest gotowy. Oczywiście, wiąże się to z formalnościami wynikającymi z tytułu umów na dostawę, ale mamy nadzieję, że przy takim silnym ośrodku, przy takich dużych transportach jest to duża szansa” – dodał.
W lipcu pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski oceniał, że również PGNiG, który w ostatnim czasie podpisał szereg umów na zakup amerykańskiego gazu skroplonego LNG, może być zainteresowany zakontraktowaniem, wydzierżawieniem, wyleasingowaniem czy ewentualnie zakupem gazowców do jego transportu.
Naimski, pytany podczas debaty na temat bezpieczeństwa surowcowego Polski, czy polska spółka nie powinna rozważyć zakupu floty gazowców do transportu zakontraktowanego LNG, odpowiedział:
„To jest pytanie do PGNiG. PGNIG mógłby być zainteresowany zakontraktowaniem, wyydzierżawieniem, wyleasingowaniem czy ewentualnie zakupem tego rodzaju gazowców. W tej sprawie trzeba zaglądać do strategii PGNiG”.
Terminal Gazowy w Świnoujściu obecnie może przyjąć 5 mld m3 skroplonego gazu ziemnego. Po rozbudowie jego pojemność wzrośnie do 7,5 miliarda m3.
Z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu PGNiG wyekspediowało już 5000 cystern z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego (LNG). Największym odbiorcą LNG są stacje regazyfikacji obsługujące miejscowości, które nie mają dostępu do ogólnopolskiej sieci dystrybucji gazu.
Pięciotysięczna cysterna z ładunkiem LNG, która w sobotę 10 sierpnia wyjechała z terminalu w Świnoujściu, była jednocześnie 1144 załadowaną w tym roku.
Podpis ER