Na potrzeby polskich niszczycieli min, które w celu poszukiwania i zwalczania min i niewybuchów regularnie patrolują akwen Morza Bałtyckiego, przygotowano w OBR CTM S.A. 3 typy ładunków. Pierwsze dwa przenoszone przez pojazdy podwodne oznaczone zostały symbolami „A” i „B”. Służą one odpowiednio w przypadku pierwszego do likwidacji min morskich, natomiast w przypadku drugiego do neutralizacji ich głowic. Najmniejszy ładunek – „Toczek C” przeznaczony do przenoszenia przez płetwonurków minerów niszczy tzw. minliny łączące kadłuby min z ich wózkami kotwicznymi. Uzbrojenie zostało przekazane do składnicy w Gdyni. Stamtąd trafi bezpośrednio do użytkowników.
– „Toczki”, jako jeden z naszych sztandarowych produktów przeznaczonych do zwalczania min morskich, od lat z powodzeniem są wykorzystywane przez okręty polskiej Marynarki Wojennej. Stały się one jednym z podstawowych środków technicznych naszej floty do niszczenia min morskich – stwierdził Marcin Wiśniewski p.o. Prezesa Zarządu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni.
– Nie tylko na lądzie czy w powietrzu, ale również pod wodą wykorzystywane są materiały produkowane w bydgoskiej spółce. W następnych latach będziemy elaborować kolejne ładunki na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi u wybrzeży Bałtyku – mówi Krzysztof Kozłowski, prezes Zakładów Chemicznych „NITRO-CHEM” S.A.
Źródło: OBR CTM