Pod pokładami statków w Stanach Zjednoczonych trwa cicha rewolucja. W ich kadłubach znajduje się nowoczesny zestaw komponentów, które działają zgodnie – razem cicho mrucząc, aby poruszać statek po wodzie bez hałasu.
Sama technologia nie jest nowa. W rzeczywistości już od lat napędza samochody i autobusy. Jednak wraz ze wzrostem ilości gazów cieplarnianych ogrzewających naszą planetę, teraz dociera ona na otwarte wody i tworzy nową falę ekologicznego transportu. Ponieważ operatorzy statków dostrzegają korzyści dla środowiska, wielu z nich decyduje się na zastosowanie ekologicznych źródeł energii.
BAE Systems jest gotowe przeciwdziałać fali szkodliwych emisji. Jest to znane wyzwanie, które firma rozwiązuje od ponad 20 lat za pomocą energii elektrycznej i układów napędowych stosowanych w sektorze autobusów miejskich. Teraz przenosi tę wiedzę do stoczni, pomagając operatorom wymienić silnik spalinowy na energię elektryczną lub ogniwa paliwowe i napędzać nimi statki.
W tym celu firma wykorzystuje układ napędowy HybriGen. System ten występuje w wielu konfiguracjach i opiera się na podstawowej technologii firmy, która dziś napędza ponad 12 000 autobusów na całym świecie w takich miastach jak Boston, Nowy Jork, Paryż i San Francisco. Zapewnia ona nie tylko ograniczenie szkodliwych emisji, ale także daje większy komfort jazdy dla pasażerów i pomaga operatorom w oszczędzaniu paliwa i obniżaniu kosztów obsługi technicznej.
Jedną z pierwszych, które zdecydowały się przejść na system HybriGen, była firma wycieczkowa Red & White Fleet, operująca w Zatoce San Francisco. Obecnie wytycza ona kurs do bardziej ekologicznej przyszłości dzięki swojemu najnowszemu statkowi Enhydra. Ten 128-metrowy statek jest napędzany technologią hybrydową od 2018 roku. Zaoszczędził już około 35 procent paliwa, ponieważ tylko przez część czasu musi używać silnika spalinowego.
Inni tez zaczęli zwracać uwagę na technologię BAE Systems. Na Zachodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych Kitsap Transit korzysta z hybrydowego napędu elektrycznego dla promu pasażerskiego Waterman, który operuje z Port Orchard w stanie Waszyngton. W San Francisco firma Call of the Sea stosuje unikalne podejście do wykorzystywania technologii do napędzania drewnianego żaglowca o długości 132 stóp (40 m), na pokładzie którego uczy młodych ludzi tradycji morskich, jednocześnie promując ekologię morską. Po drugiej stronie zatoki 70-metrowy pasażerski katamaran Water-Go-Round, wyposażony w kombinację wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-jonowych służących do zasilania elektrycznych silników napędowych, oczekuje na wyjście w dziewiczy rejs jeszcze w tym roku.
Technologia BAE Systems również zapewnia całkowicie elektryczny napęd trzem jednostkom pływający na Wschodnim Wybrzeżu USA. Harbour Harvest wykorzystuje taki system na swoim statku Captain Ben Moore, wyznaczając nowy i ekologiczny sposób żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Ekologiczna łódź przewozi wytwarzane lokalnie produkty i inne towary między Connecticut i Nowym Jorkiem na Long Island Sound. Technologia ta pomaga również jednostkom Spirit of the Sound i CUNY I, zbudowanym w stoczni Derecktor z siedzibą w Nowym Jorku, prowadzić badania wzdłuż wybrzeża.
W miarę wzrostu presji na osiągnięcie zerowej emisji, coraz więcej statków będzie potrzebować ekologicznej technologii. BAE Systems od dziesięcioleci stoi na czele „boomu elektrycznego” i wykorzystuje swój dorobek, by współtworzyć czystszą przyszłość. Ta wiedza, w połączeniu z ciągłymi inwestycjami w wiodące na świecie rozwiązanie techniczne, zapewni zrównoważoną przyszłość operatorom i ich flotom.
To inwestycja wykraczająca poza samo dopracowywanie technologii. Pomoże ukształtować nową wizję transportu morskiego – która stworzy czystsze porty i drogi wodne w miejscach, w których mieszkamy, pracujemy i które odwiedzamy. Jak dotąd technologia firmy ma znaczący wpływ na rynek autobusy, umożliwiając zaoszczędzenie 22 milionów litrów paliwa i eliminując emisję 250 000 ton dwutlenku węgla każdego roku. BAE Systems jest zdeterminowane, aby wspierać rozwój także ekologicznego transportu morskiego.
Źródło: BAE Systems