Statki, najczystsze DPST, jakie kiedykolwiek zbudowano, będą emitowały 40–48% mniej dwutlenku węgla niż równoważne statki zbudowane w 2008 r., osiągając cel Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) polegający na zmniejszeniu emisji CO2 o 40% w porównaniu z poziomami odniesienia z 2008 r. do 2030 r., oraz zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2050 r.
Statki DPST z podwójnym paliwem LNG emitują również 85% mniej SOx , 98% mniej NOx , 98% mniej cząstek stałych i 93% mniej cząstek czarnego karbonu niż DPST spalające konwencjonalne paliwo.
Siostrzane tankowce wahadłowe 123 100 dwt,Eagle Blane i Eagle Balder zostały zwodowane podczas ceremonii nadania imienia w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) Geoje w Korei Południowej.
Statki będą obsługiwać norweską spółkę energetyczną Equinor w operacjach zarówno na polach naftowych na norweskim szelfie kontynentalnym Morza Północnego, Morza Norweskiego i południowego Morza Barentsa, jak i na szelfie kontynentalnym Wielkiej Brytanii.
Zasilane przy użyciu LNG jako głównego paliwa, LNG DPST będą także w stanie wychwycić 100% szkodliwych lotnych związków organicznych (LZO), które uciekają w powietrze z ładunków ropy naftowej podczas załadunku i podróży w celu ponownego wykorzystania jako paliwa dodatkowego.
Dzięki zastosowaniu bardziej wydajnego systemu do dynamicznego pozycjonowania (działanie polegające na zapewnieniu, że statek pozostanie nieruchomy nad określonym obszarem dna morskiego podczas załadunku ropy na morzu), w połączeniu z systemami podwójnego tankowania LNG i systemami odzyskiwania LZO, statki te zaoszczędzą do szacowanej wartości 3000 tpy paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi DPST o tej samej wielkości.
Statki zostały zbudowane przez SHI dla AET Sea Shuttle AS (AETSS), wspólnego przedsięwzięcia norweskiej firmy żeglugowej ADS Shipping i AET Tankers, jako właściciela i operatora handlowego statków. Zarządzanie projektami dla nowych budów zostało zapewnione przez armatora usług morskich MISC Group Eaglestar i norweską firmę zarządzającą statkami OSM Maritime.
Kapitan Rajalingam Subramaniam, prezes i dyrektor generalny AET oraz prezes AETSS powiedział:
„Statki te są dowodem na to, że zrównoważenie środowiskowe i rentowność komercyjna mogą współistnieć, a także świadczą o tym, że wydajność operacyjna nie musi być poświęcana w dążeniu do zmniejszenia emisji. Naszym celem zawsze było wykorzystanie naszego połączonego doświadczenia z AET, ADS i SHI do zbudowania statków, które naprawdę przekraczają granice możliwości dynamicznego pozycjonowania w Morzu Północnym, oraz udowodnienia wartości rozwiązań dwupaliwowych LNG w segmencie transportu energii. ”
AET to światowy lider w dziedzinie rozwiązań logistyki naftowej. Firma oferuje , wysokiej jakości i kompleksowy transport oceaniczny oraz specjalistyczne usługi naftowe dla firm naftowych i gazowych, rafinerii oraz handlujących ropą naftową i chemikaliami.
Podpis MD