Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

17 maja, załoga śmigłowca W-3WARM przeprowadziła dziewiątą akcję poszukiwawczo-ratowniczą w 2024 roku.
W piątek, 17 maja, załoga dyżurna śmigłowca W-3WARM nr 0209 z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego przeprowadziła w godzinach 14.30-15.11 akcję poszukiwawczo-ratowniczą. Z otrzymanego sygnału wynikało, że pomocy potrzebuje osoba, która weszła do wody z plaży w rejonie mola w Juracie. Po 30 minutach akcja została przerwana, ponieważ poszukiwana osoba została odnaleziona na brzegu. Śmigłowiec wrócił na lotnisko w Gdyni Babich-Dołach, gdzie załoga odtworzyła gotowość bojową. Akcję ratowniczą koordynował Dyżurny Operacyjny Ratownictwa z Centrum Operacji Morskich-Dowództwa Komponentu Morskiego.
Była to dziewiąta akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona w 2024 roku przez Gdyńską Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej. W historii BLMW była to 787. akcja ratownicza.
Czytaj więcej o kolejnej akcji poszukiwawczo-ratownicza BLMW zwieńczonej sukcesem
Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności „Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Warto podkreślić, że utrzymywanie tak wysokiego poziomu gotowości operacyjnej oraz skuteczności w działaniach ratowniczych jest wynikiem wieloletniego doświadczenia, specjalistycznego szkolenia oraz zaawansowanego wyposażenia technicznego, jakim dysponują polskie siły lotnictwa morskiego.
Źródło: BLMW/MD


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.