Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Aneks nr. 4 do umowy programu MIECZNIK

W dzisiejszym tekście skupimy się na kluczowym projekcie dla Marynarki Wojennej RP – programie dotyczącego zaprojektowania i budowy fregat wielozadaniowych MIECZNIK, zwracając szczególną uwagę na ostatnio podpisany, czwarty aneks do umowy, datowany na wtorek, 12 grudnia bieżącego roku. Ten istotny dokument rzuca nowe światło na realizację projektu, prezentując szczegółowe informacje dotyczące uzbrojenia na kolejnych dwóch fregatach i całkowitego kosztu pozyskania trzech fregat MIECZNIK.

Koniec spekulacji: ostateczna cena programu MIECZNIK

Zrywając z falą spekulacji, Agencja Uzbrojenia ogłosiła obecną wartość kontraktu na fregaty MIECZNIK. Wartość umowy po podpisaniu wszystkich dotychczasowych aneksów wynosi ok. 14,8 mld zł brutto (co stanowi ponad 92% całkowitego kosztu programu) – można z tego wnioskować, że po pełnym doposażeniu okrętów nr 2 i 3 finalna cena może wynieść nie więcej niż około 16 mld brutto. Ta informacja kończy okres niepewności i plotek dotyczących finansowego zakresu projektu, zapewniając transparentność i pewność zarówno dla stron zaangażowanych, jak i opinii publicznej.

Zaawansowane wyposażenie okrętów

Zgodnie z najnowszymi ustaleniami, okręty MIECZNIK zostaną wyposażone w nowoczesne systemy uzbrojenia i sensory. Wyrzutnie rakiet VLS Mk-41, system rakietowy SeaCeptor z pociskami CAMM, zaawansowane radary i systemy walki radioelektronicznej to tylko niektóre z elementów, które zwiększą zdolności bojowe tych jednostek. Każdy z okrętów zostanie również wyposażony w 76 mm armatę Leonardo OTO Melara Super Rapid Strales, co dodatkowo podniesie ich siłę ognia.

Współpraca międzynarodowa i technologiczna

Program MIECZNIK czerpie z międzynarodowej współpracy, zwłaszcza z partnerami z Wielkiej Brytanii. Konsorcjum PGZ-MIECZNIK, we współpracy z Babcock International Group i Thales UK, dostarczy System Zarządzania Walką (CMS) TACTICOS, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej fregat. Ta współpraca podkreśla znaczenie międzynarodowych aliansów w modernizacji polskich sił zbrojnych.

Harmonogram dostaw i oczekiwania

Zobowiązania umowne przewidują dostarczenie wszystkich trzech jednostek do roku 2031, co jest ambitnym, ale realistycznym celem. Fregaty MIECZNIK będą stanowiły kręgosłup Marynarki Wojennej RP w zakresie działań na morzu, oferując Polsce znaczące zdolności w domenie powietrznej i nawodnej.

Jednolitość wyposażenia wszystkich okrętów MIECZNIK

Systemy Artyleryjskie: Każda z fregat, włącznie z drugą i trzecią jednostką, będzie wyposażona w 76 mm armaty średniego kalibru Leonardo OTO Melara Super Rapid Strales oraz dwie 35 mm armaty OSU-35K. To zapewni im równorzędne możliwości w zakresie obrony i ataku.

Systemy Rakietowe: Wszystkie trzy okręty zostaną wyposażone w wyrzutnie rakiet VLS Mk-41 oraz rakiety rodziny CAMM, co umożliwi im skuteczną obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową.

Radary i Systemy Rozpoznania: Takie same zaawansowane systemy radarowe, w tym radary serii SM400 z antenami ścianowymi i radary serii NS50, będą zainstalowane na każdej z fregat, co zapewni jednolite możliwości wykrywania i śledzenia celów.

Walka Radioelektroniczna i Obrona: Środki walki radioelektronicznej zostaną zainstalowane na wszystkich okrętach, co zwiększy ich zdolności obronne w nowoczesnym polu walki.

Sonary Holowane i Systemy Torpedowe: Pierwsza z fregat, przyszły ORP WICHER, będzie wyposażona w sonary holowane, kluczowe w działaniach przeciwpodwodnych, oraz w dwie podwójne wyrzutnie torped, umożliwiające skuteczne działania przeciwko celom podwodnym i nawodnym. Na obecnym etapie nie ma jeszcze potwierdzonych informacji odnośnie wyposażenia drugiej i trzeciej fregaty w podobne systemy, co pozostaje przedmiotem dalszych analiz i decyzji.

Zintegrowane Systemy Misji: Zintegrowane systemy misji, obejmujące zarządzanie walką, sensory i efektory, będą standardem na wszystkich trzech jednostkach.

Podstawowe parametry jednostek:

  • Długość całkowita – ok. 138 m,
  • Szerokość maksymalna – ok. 20 m,
  • Wysokość – ok. 10 m (1 pokład),
  • Wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) – ok. 7 tys. t.,
  • Zasięg – ok. 8 tys. mil morskich,
  • Prędkość maks. – 28 węzłów,
  • Napęd – 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD, 2 śruby nastawne,
  • Załoga – 120 osób + ok. 60 osób dodatkowego personelu.

Warto podkreślić, że te szczegółowe informacje na temat uzbrojenia i finansowania programu MIECZNIK zostały potwierdzone dzisiaj przez naszą redakcję z Agencją Uzbrojenia i Polską Grupę Zbrojeniową. Jest to istotny element zapewniający przejrzystość i wiarygodność informacji na temat tego kluczowego programu dla Marynarki Wojennej RP.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Agencja Uzbrojenia

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Costa de la Luz – słoneczne wybrzeże na końcówkę listopada

    Costa de la Luz – słoneczne wybrzeże na końcówkę listopada

    Gdy w polskich portach, zakładach stoczniowych oraz fabrykach po prawie trzech miesiącach jesiennej harówki większość zdążyła już zapomnieć, jak pachnie ciepłe powietrze nad morzem, tydzień nad andaluzyjskie „Wybrzeże Światła” Costa de la Luz staje się nie kaprysem, lecz sensowną inwestycją przed grudniowym maratonem.

    Costa de la Luz pod koniec listopada: południowe wybrzeże Hiszpanii, które wciąż pachnie latem

    Costa de la Luz to kawałek Atlantyku, który uparcie udaje późne lato, kiedy u nas listopad dawno zaciągnął niebo szarą płachtą. Między Kadyksem a Huelvą ciągną się szerokie, jasne plaże, za plecami białe miasteczka, przed oczami horyzont aż po Portugalię. W dzień termometry pokazują w okolicach 19–21°C, woda ma mniej więcej tyle, ile Bałtyk w lipcu, a słońce potrafi świecić po kilka godzin dziennie, jakby nikt mu nie powiedział, że sezon już się skończył.

    Tymczasem w naszym kraju od niemal trzech miesięcy trwa zupełnie inny świat. Suwnice chodzą od świtu, w dokach nie ma dnia bez spawania, a kolejne palenie blach czeka już w grafiku. Na terminalach zmiana goni zmianę, offshore chce wszystko „na wczoraj”, a marynarka trzyma swoje harmonogramy. Podobnie wygląda to na lądzie. W hutach piece idą pełną mocą, w zakładach produkcyjnych kolejne zlecenia wjeżdżają jedno za drugim, a na budowach trwa gonitwa przed zimą.

    Po wakacjach zostały pojedyncze zdjęcia w telefonie i rachunek za lody w nadmorskim barze. Większość z nas dawno weszła w tryb: „roboty jest tyle, że nawet nie ma kiedy zatęsknić za plażą”.

    Czytaj więcej: Październik nad morzem: 5 spokojnych miejsc na krótki wypad

    A jednak gdzieś z tyłu głowy siedzi ta myśl, która wraca właśnie teraz. Dzień zrobił się tak krótki, że wychodzimy z domu po ciemku i wracamy o zmroku, jakby ktoś wyłączył światło na całą dobę.

    W dodatku przyszły pierwsze przymrozki — przez ostatnie dwie noce temperatura w wielu miejscach naszego kraju spadała poniżej zera, trawa skrzypi pod butami, a w powietrzu czuć już zapowiedź zimy. Grudzień wisi w kalendarzu jak „ciężka, zimna” chmura.

    I wtedy pojawia się ta myśl: może warto na chwilę wyskoczyć tam, gdzie pod koniec listopada Atlantyk wciąż pachnie ciepłym powietrzem.

    Zamiast kolejnego weekendu spędzonego między pracą a obowiązkami – kilka dni na Costa de la Luz. Rano krótki spacer w cienkim t-shircie. W południe kawa pod palmą. Wieczorem kolacja przy szumie fal, a nie przy jednostajnym hałasie sprężarek czy wentylatorów.

    To mały reset dla tych, którzy część lata i prawie całą jesień przepracowali na pełnych obrotach. Wychodzili z domu o ciemku, wracali po zmroku i nawet nie mieli kiedy naprawdę złapać oddechu.

    Bo jeśli jest w roku moment, żeby przypomnieć sobie, jak wygląda ciepłe słońce odbijające się na wodzie, a nie na stalowej burcie – to właśnie teraz. Szukając w sieci miejsc, gdzie listopad wciąż pachnie latem, trafiłem na cztery miejsca na południowym wybrzeżu Hiszpanii – Costa de la Luz, którymi chcę się z Tobą podzielić i na które chcę Cię po prostu zaprosić. Zapraszam

    Kadyks – „Kuba Europy” na końcu półwyspu

    Pierwszym miejscem, które staje przed oczami, jest Kadyks. Na mapie wygląda jak okręt zacumowany na końcu lądu – kawałek miasta wysunięty w Atlantyk tak daleko, jak tylko się da. Stare miasto siedzi na wąskim półwyspie, z trzech stron otulonym wodą. Z jednej strony masz szeroką, miejską Playa de la Victoria, z drugiej zaś bardziej kameralną La Caletę – plażę, która w filmach potrafi udawać Hawanę.

    Costa de la Luz – słoneczne wybrzeże na końcówkę listopada / Portal Stoczniowy
    Fot. @AGolfingExp/X

    To miasto jest jak stworzone dla ludzi, którzy całe życie kręcą się wokół portów. Idziesz promenadą, mijasz stocznię, wstępujesz na chwilę na targ rybny, gdzie lód chrzęści pod nożami sprzedawców, a zapach morza jest mocniejszy niż w jakimkolwiek porcie kontenerowym. Wieczorem siadasz w barze na tortillitas de camarones – cienkie, chrupiące placki z małymi krewetkami, coś między przekąską a rytuałem. Do tego kieliszek chłodnego wina, szum rozmów i gdzieś w tle Atlantyk, który przypomina, po co tu właściwie przyjechałeś.

    Conil de la Frontera – biała miejscowość w Andaluzji, która żyje z morza

    Drugim miejscem, które w tej opowieści pojawia się od razu po Kadyksie, jest Conil de la Frontera. Conil to klasyczne andaluzyjskie miasteczko: białe domy, wąskie uliczki i długi pas piasku, który zaczyna się właściwie tuż za ostatnią zabudową. Latem bywa tu tłoczno, ale poza sezonem zostaje to, czego najbardziej brakuje ludziom przyzwyczajonym do hałasu suwnic i młotów pneumatycznych: cisza, równy szum fal i zapach smażonej ryby unoszący się znad małych barów przy plaży.

    Czytaj więcej: Październik w Gdańsku. Mekka przemysłu stoczniowego i jesiennego spokoju

    Te miejscowi żyją z morza – w kartach dań króluje świeży tuńczyk, kalmary, dorady, wszystko proste, bez zadęcia, jakby wrzucone na patelnię prosto z porannego połowu. To dobre miejsce na swój własny rytm dnia: rano spacer albo kąpiel na pustej plaży, w południe ryba z widokiem na wodę, a po południu kilka akapitów napisanych przy otwartym oknie, kiedy Atlantyk zagląda do środka razem z wiatrem.

    Tarifa – koniec Europy i stolica wiatru

    Jeśli dwa pierwsze miejsca wydają Ci się zbyt spokojne, trzecim, które wpadło mi w oko podczas internetowych poszukiwań, jest Tarifa. Tam, gdzie Atlantyk spotyka się z Morzem Śródziemnym, leży miasteczko, które żyje z wiatru. Tu przyjeżdżają kitesurferzy i windsurferzy z całej Europy, bo statystyki są bezlitosne: wieje prawie zawsze. Szeroka plaża ciągnie się kilometrami, w tle rysują się góry, a po drugiej stronie cieśniny migocze w nocy światło Afryki.

    To miejsce trochę bardziej dzikie, mniej „hotelowe”, bardziej na ludzi, którzy lubią żywioł, a nie równo przystrzyżone trawniki przy basenie. Idealne, jeśli naprawdę chcesz się odciąć od stoczniowej rutyny i przypomnieć sobie, jak wygląda morze w wersji nieobudowanej nabrzeżem: fala, piasek, wiatr, szum linek od latawców nad głową. Tu trudno udawać, że morze jest tylko „tłem do pracy” – ono gra pierwszą rolę.

    El Puerto de Santa María i Puerto Sherry – port, ale w wersji wakacyjnej

    A na koniec – wybór, który szczególnie przyciągnął moją uwagę podczas szukania tych miejsc: El Puerto de Santa María. Jeśli brakuje Ci portowej infrastruktury, ale marzysz o niej w wakacyjnej wersji, to bardzo dobry kierunek. Miasto ma kilka plaż ciągnących się wzdłuż zatoki, a do tego marinę Puerto Sherry – z jachtami, beach barami i knajpami przy samym nabrzeżu. To trochę inny świat niż surowe przemysłowe porty: te same maszty i liny, ale zamiast dźwigów – palmy, zamiast hałasu doków – rozmowy przy stolikach. Dla kogoś z branży to ciekawa perspektywa: zobaczyć, jak wygląda „miękkie” oblicze portu, zorientowanego na turystykę i rekreację, a nie tylko przeładunek.

    Czytaj więcej: Spokojna, szeroka i nadmorska. Wioska Sianożęty, która nie udaje kurortu

    El Puerto de Santa María to port, który po godzinach zdejmuje roboczy kombinezon i zakłada lnianą koszulę. Z jednej strony masz Puerto Sherry – marinę z jachtami, beach barami i knajpami przy samym nabrzeżu, gdzie zamiast stukotu dźwigów słychać rozmowy i szkło stukające o blat. Kilka kroków dalej stoi kamienny Castillo de San Marcos, twierdza pamiętająca czasy, gdy wino i przyprawy wyjeżdżały stąd żaglowcami w świat. Do tego bodegi sherry, w których między rzędami beczek czujesz, że handel morski ma tu dłuższą historię niż niejedna stocznia. Idealne miejsce na dzień, w którym chcesz mieć i morze, i port, ale w wersji zdecydowanie bardziej wakacyjnej niż przemysłowej.

    To wszystko działa dlatego, że klimat naprawdę pozwala uciec od polskiego, pochmurnego listopada. W połowie miesiąca temperatury w dzień trzymają 18–22°C, nocą spadają do 10–14°C. Atlantyk ma około 18-19°C, zdarzają się dni, gdy dobija do 20°C – czyli tyle, ile Bałtyk potrafi mieć w lipcu.

    I tu pojawia się pytanie, które warto sobie zadać: może zamiast kolejnego weekendu w ciemnym, listopadowym rytmie, lepiej spędzić kilka dni tam, gdzie po południu wciąż można usiąść nad wodą w koszuli z krótkim rękawkiem? Może Costa de la Luz to właśnie ten moment w roku, kiedy warto pozwolić sobie na krótkie odejście od codzienności – żeby wrócić z głową lżejszą, a spojrzeniem wychodzącym poza kalendarz.

    Jeśli szukasz miejsca na cichy oddech tuż przed zimą, te cztery wybrzeżne miejscowości Andaluzji naprawdę są tego warte. Może w tym roku to Ty sprawdzisz, jak wygląda koniec listopada tam, gdzie słońce wciąż pamięta o lecie?

    Autor: Mariusz Dasiewicz