Baltimore: usunięto ostatnią część zawalonego mostu Francisa Scotta Key’a

W poniedziałkowe popołudnie, w Baltimore, zakończyła się kluczowa faza usuwania mostu Francisa Scotta Key’a, podczas której z dziobu kontenerowca Dali usunięto ostatnią część zawalonej kratownicy. Zastosowanie specjalistycznych metod cięcia oraz materiałów wybuchowych umożliwiło szybkie i bezpieczne przeprowadzenie operacji.
W Baltimore z powodzeniem zakończono kluczowy etap usuwania mostu. W poniedziałek, mimo wcześniejszych opóźnień spowodowanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wykonawcy przystąpili do finalnego etapu operacji. Za pomocą precyzyjnie umieszczonych ładunków wybuchowych, dokonano „precyzyjnego cięcia” kratownicy, co pozwoliło na jej bezpieczne usunięcie z wód rzeki Patapsco.
Operacja, przeprowadzana pod nadzorem Korpusu Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych oraz Inspektoratu Nurkowania i Ratownictwa Marynarki Wojennej, odbyła się z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Zespół kontradmirała Shannona Gilreatha (USCG) oraz pułkownik Estee S. Pinchasin (USACE) zastosowali dodatkowe środki ostrożności, w tym umieszczenie „kurtyny wodnej” na dziobie statku Dali, minimalizując ryzyko pożaru.
Czytaj więcej o postępach w pracach nad odblokowaniem kanału w Baltimore
Znaczącym aspektem tej operacji było wykorzystanie nowoczesnej technologii i metody, które umożliwiły dokładne i kontrolowane rozdzielenie poszczególnych segmentów mostu. Według pułkownika Pinchasin, użyte ładunki były małe, ale skuteczne, co zapewniło minimalizację ryzyka dla otoczenia oraz ekosystemu wodnego.
Proces usuwania wraku mostu był kontynuowany od końca marca, kiedy to pierwsze elementy konstrukcji zostały zabezpieczone i usunięte z miejsca katastrofy. Komercyjni wykonawcy korzystali z gigantycznego dźwigu z chwytakiem, aby metodą kawałek po kawałku oczyścić wody Baltimore z pozostałości kratownicy.
Operacja ta nie tylko przywróciła pełną funkcjonalność federalnego kanału, gwarantując bezpieczeństwo i efektywność żeglugi na rzece Patapsco, ale również potwierdziła skuteczność i precyzję planowania strategicznego. Jak zauważył gubernator Wes Moore, nawet początkowe trudności nie zatrzymały zespołu przed osiągnięciem sukcesu.
Czytaj też o pierwszym dniu katastrofy w Baltimore: Kontenerowiec przyczyną zawalenia mostu Key Bridge
W obliczu katastrofy, która dotknęła miasto Baltimore, reakcja miasta i rządu federalnego pokazała determinację w zarządzaniu kryzysowym. Choć prace nad nowym mostem Colgate Creek jeszcze się nie rozpoczęły, władze miasta intensywnie działają, by jak najszybciej wystartować z projektem. Nowy most ma na celu nie tylko zwiększyć funkcjonalność operacyjną, ale także zabezpieczyć trwałość i efektywność systemu transportowego w regionie. Te działania stanowią kluczowy element strategii infrastrukturalnej Baltimore, mającej na celu wzmocnienie gospodarki i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego.
Szeroko zakrojone działania na rzecz odbudowy ekonomicznej i infrastrukturalnej, w tym wsparcie dla pracowników portowych i lokalnych przedsiębiorstw, ukazują zaangażowanie w długoterminowe wzmocnienie gospodarki Baltimore oraz całego regionu. Te wysiłki nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby, ale także kształtują fundamenty dla przyszłego rozwoju i odporności gospodarczej regionu.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











