Bazalt II dołączył do floty Lotos Petrobaltic

Flota Grupy Kapitałowej Lotos Petrobaltic powiększyła się o kolejną jednostkę. Nowo zakupiony statek Bazalt II przypłynął 25 kwietnia br. do Gdańska z Wybrzeża Kości Słoniowej – poinformowała spółka Lotos.

Jak poinformowało w poniedziałek biuro prasowe spółki Lotos, poprzednim właścicielem Bazalta II była firma Swire Pacific Offshore (SPO) z siedzibą w Singapurze, która posiada ponad 50 statków. Dzięki blisko 50-letniemu doświadczeniu operacyjnemu, SPO posiada i obsługuje flotę w każdym większym regionie poszukiwań ropy naftowej. Lotos Petrobaltic kupił jednostkę 24 marca br. przez swoją spółkę Miliana Shipping, przy współudziale Technical Ship Management Ltd. Po podpisaniu umowy statek zmienił nazwę z Pacific Warden na Bazalt II.

Po zakończonych inspekcjach, przeflagowaniu i wydaniu niezbędnych dokumentów 30 marca br. jednostka wypłynęła z Wybrzeża Kości Słoniowej do Polski.

25 kwietnia br. o godzinie 10. statek po raz pierwszy zacumował przy nabrzeżu Flisaków w Gdańsku. Nowo zakupiona przez LOTOS Petrobaltic jednostka, po krótkich pracach przygotowawczych w bazie spółki, wejdzie w regularny serwis przy obsłudze platform wiertniczych w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

Komunikat LOTOS Petrobaltic

Odmładzamy naszą flotę, ale też wiąże się to z poszerzaniem zakresu działania spółki w sferze logistyki morskiej oraz z inwestycjami w obszarze morskiej energetyki wiatrowej. Nowo zakupiona jednostka ma docelowo zastąpić nasz dzielny, ale wysłużony już serwisowiec Bazalt. Niech dobrze służy naszej firmie i pracownikom, a przede wszystkim bezpiecznie pływa.

Prezes LOTOS Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk

Bazalt II został zbudowany w grudniu 2002 roku w stoczni Brevik Construction A/S w Norwegii. Jednostka ma 68,95 m długości, 15,5 m szerokości i 6 m zanurzenia z ładunkiem. Jej nośność to 2355 t. Moc napędu głównego statku sięga 10657 KM. Statek jest wyposażony w 300-tonową wciągarkę Brattvagg, dysponuje technologią dynamicznego pozycjonowania (DP). Jest to statek konstrukcji firmy Rolls-Royce model UT710, o dużej mocy, ładowności i sile uciągu. Jako jednostka typu AHTS (ang. Anchor Handling Tug / Supply vessel) – przeznaczona jest do szerokiej gamy zastosowań na morzu, w szczególności obsługi platform, w tym między innymi obsługi kotwic, holowania, wsparcia ROV (zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych) i prac ratowniczych.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski