Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
25 kwietnia w Wolgaście, oddalonym około 40 km od Świnoujścia, położono stępkę korwety Köln. Otwiera ona drugą serię pięciu jednostek typu K130. Okręty będą kosztowały 2,4 mld euro.
Druga piątka korwet typu K130 została zamówiona pod presją pilnej potrzeby operacyjnej w obliczu kilkukrotnego opóźniania ambitnego programu budowy „wielozadaniowych okrętów bojowych” – dużych fregat – MKS180 (Mehrzweckkampfschiff Klasse 180). Korwety pierwszej serii są bardzo intensywnie eksploatowane, w tym na misjach międzynarodowych, np. Atalanta. Zgodnie z założeniami poczynionymi już na początku obecnego stulecia, jednostki tej klasy miały zastąpić zimnowojenne ścigacze torpedowo-rakietowe (Schnellbooty), ale do 2013 roku udało się wprowadzić do służby tylko pięć tych okrętów. W przypadku zaangażowanej „misyjnie” Deutsche Marine okazało się to liczbą niewystarczającą, szczególnie przy braku decyzji o produkcji MKS180 i opóźnieniu wdrożenia fregat typu F125 Baden-Württemberg.
[powiazane1]
W kwietniu 2018 roku Ministerstwo Obrony w Berlinie ogłosiło, że program zrealizuje konsorcjum czterech stoczni ARGE K130 należących do spółek Lürssen, thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) i German Naval Yards (GNY). Schemat budowy nowej piątki wyglądać będzie następująco: w zakładzie Lürssena w Lemwerder koło Bremy powstaną bloki dziobowe do dwóch pierwszych jednostek, podczas gdy do kolejnej trójki zbuduje je GNY w Kilonii. Bloki rufowe całej piątki powstaną z kolei w stoczni Lürssena Peenewerft w Wolgaście. Końcowy montaż i wyposażenie wszystkich okrętów nastąpi w Blohm+Voss w Hamburgu, również należącej do Lürssena. Kolejne konsorcjum – FüWES K130 (Atlas Elektronik i Thales Deutschland) dostarczy systemy walki korwet oraz wyposażenie centrum szkoleniowego w Wilhelmshaven. Budowę Köln rozpoczęto od cięcia blach, które zainicjowano 7 lutego bieżącego roku.
Zanim doszło do położenia stępki tego okrętu, poddostawcy systemów do korwet K130 drugiej serii rozpoczęli zakupy. W sierpniu ubiegłego roku niemiecki Diehl Defence zawarł umowę wartości 18,1 mln dolarów ze szwedzkim Saabem na dostawę systemów do pocisków przeciwokrętowcyh RBS-15 Mk3 do omawianych korwet. Chodzi o systemy planowania misji MEPS i stelaże pojemników transportowo-startowych oraz towarzyszące wyposażenie. Dostawy będą zrealizowane w latach 2019-2024. Samych rakiet na razie nie zakupiono. Diehl Defence zajmuje się ich montażem końcowym z podzespołów dostarczanych przez Saaba. Stamtąd też pochodzą pociski, w które są uzbrojone nasze Orkany.
Ponadto w tym samym miesiącu BAAINBw (Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technik Informatycznych i Eksploatacji Sił Zbrojnych) podpisało kontrakt z niemiecką firmą Elektroniksystem- und Logistik na dostawę wiropłatów bezzałogowych V-200 produkowanych przez szwajcarsko-szwedzką spółkę UMS Skeldar. Obejmuje on dostawę pary V-200, ich integrację z systemami okrętowymi, części zamienne i szkolenie operatorów. Śmigłowce te wprowadzą nową jakość do Deutsche Marine, która dotąd tylko testowała podobne rozwiązania. Maszyny mają byś przekazane do końca bieżącego roku.
[powiazane2]
31 października 2018 roku BAAINBw zakontraktowało we włoskim koncernie Leonardo dostawę siedmiu 76 mm L/62 armat automatycznych OTO Melara Super Rapido. Pięć z nich posłuży do uzbrojenia jednostek typu K130 drugiej serii. Pozostałe trafią do Marinetechnikschule w Parow i być może zastąpią wyeksploatowane działa na okrętach pierwszej serii, które uzbrojono w armaty Compatto zdjęte z wycofywanych Schnellbootów. Umowa obejmuje też części zapasowe i szkolenie obsługi. W ten sposób Deutsche Marine będzie eksploatowała na swoich okrętach cztery systemy artyleryjskie i strzeleckie tego producenta: 76 mm armaty Compatto i Super Rapido, 127 mm Lightweight/Vulcano i 12,7 mm Hitrole NT.
Dla Lürssena kontrakt na korwety ma duże znaczenie. Koncern ma problemy z wywiązaniem się z realizacją zamówienia na fregaty typu F125. Ponadto jego stocznia w Wolgaście podjęła budowę serii 15 sztuk 40-metrowych patrolowców typu FPB 38 i dwóch większych, 60-metrowych dla Straży Granicznej Arabii Saudyjskiej. Niestety, zamiast szybkiej produkcji prostych konstrukcyjnie jednostek, firma boryka się z sankcjami i polityczną nagonką związanymi z dostawą sprzętu militarnego do kraju oskarżanego o łamanie praw człowieka, które jeszcze nasiliły się po zabójstwie saudyjskiego dziennikarza Dżamala Chaszodżdżiego, jesienią ubiegłego roku.
Biorąc pod uwagę, że druga seria korwet typu K130 jest w zasadzie tożsama technicznie z protoplastami, ich budowa powinna postępować zgodnie z harmonogramem. Köln, Emden, Karlsruhe, Augsburg i Lübeck mają wchodzić do służby w latach 2022-2026.
Podpis: kb
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.