Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

11 czerwca, w zakładach stoczniowych HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan, odbyła się uroczystość wodowania pierwszego z sześciu zamówionych przez Filipiny okrętów patrolowych (OPV). Patrolowiec otrzymał nazwę BRP Rajah Sulayman (PS20). Planowane wcielenie do służby jest na marzec 2026 roku. Kolejne okręty mają być przekazywane sukcesywnie do 2028 roku.
W artykule
Uroczystość wodowania zgromadziła przedstawicieli sił zbrojnych Filipin, ministerstwa obrony oraz kierownictwo segmentu produkcji okrętów wojennych HD HHI. Wśród gości znaleźli się m.in. generał Romeo S. Brawner, ambasador Filipin Maria Theresa Dizon-De Vega oraz generał Edwin E. Amadar, pełniący funkcję zastępcy dowódcy marynarki wojennej. Ich obecność podkreśliła znaczenie projektu dla dalszego rozwoju filipińskich zdolności morskich.
BRP Rajah Sulayman mierzy 94 metry długości i 14 metrów szerokości, przy pełnej wyporności wynoszącej 2400 ton. Załogę stanowić będzie 72 marynarzy. Jednostka charakteryzować się będzie autonomicznością do 30 dób oraz maksymalną prędkością 22 węzłów. Przy prędkości marszowej wynoszącej 15 węzłów zasięg określono na 5500 mil morskich, co pozwoli na prowadzenie długotrwałych patroli w obrębie archipelagu filipińskiego i w zachodniej części Indo-Pacyfiku.
Zintegrowany system walki dostarczony przez firmę Hanwha na okręcie obejmuje m.in. radarowe środki wsparcia elektronicznego (R-ESM), radar rozpoznania celów nawodnych i powietrznych Leonardo SPS-732 w paśmie X (2D), system identyfikacji swój-obcy (IFF), radar nawigacyjny Hensoldt UK SharpEye Mk.11 (pasmo I) oraz radar kierowania ogniem Leonardo NA-25X. Okręt wyposażono również w system optoelektroniczny dalekiego zasięgu Safran PASEO XLR, zintegrowane systemy nawigacyjne i mostkowe Anschütz Synapsis NX oraz łącze danych LOS w standardzie Link 16.
Zamówienie sześciu OPV stanowi jeden z głównych filarów programu modernizacji sił morskich Filipin, który od 2016 roku obejmuje również okręty klasy fregata i korweta. W ciągu niespełna dekady Manila zakontraktowała w HD Hyundai Heavy Industries łącznie dziesięć jednostek, co czyni południowokoreańskiego producenta kluczowym partnerem w realizacji filipińskiego programu K-Defense.
Dr Won-ho Joo, szef działu budowy okrętów wojennych w HD Hyundai Heavy Industries, podkreślił, że zaufanie okazane przez filipińskie władze zostanie wykorzystane do dalszego wzmacniania współpracy oraz wspierania rozwoju zdolności morskich w regionie. Generał Romeo S. Brawner wyraził z kolei przekonanie, że współpraca ta ma kluczowe znaczenie dla budowania pozycji Filipin jako nowoczesnego państwa morskiego.
Równolegle z realizacją filipińskiego zamówienia HD HHI rozwija eksportową wersję okrętów wojennych różnych klas. Podczas targów MADEX 2025 w Busan, koncern zaprezentował nową fregatę o wyporności 6500 ton oraz ogłosił podpisanie porozumienia o współpracy z Marynarką Wojenną Portugalii.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Po ośmiu miesiącach aktywności na trzech oceanach brytyjska grupa lotniskowcowa z HMS Prince of Wales powróciła 30 listopada do Portsmouth. Tym wejściem Royal Navy zamknęła operację Highmast — największe rozmieszczenie sił morskich w bieżącym roku.
W artykule
Rankiem, w końcówce listopada, okręty brytyjskiej grupy lotniskowcowej zaczęły wchodzić do Portsmouth. Lotniskowiec HMS Prince of Wales prowadził szyk powrotny, zamykając tym samym globalną kampanię, w ramach której zespół pokonał ponad 40 tys. mil morskich — dystans odpowiadający półtorakrotnemu okrążeniu Ziemi.
Powitanie miało wymiar uroczysty, zgodny z tradycją Royal Navy: jednostki portowe wykonały salut wodny, zaś załogi eskort i pomocniczych okrętów stanęły wzdłuż burt. Po wielu miesiącach nieobecności marynarze i lotnicy wrócili do rodzin, kończąc etap najbardziej kompleksowej operacji tej części floty od kilku lat.
Operacja Highmast rozpoczęła się wiosną, kiedy z Portsmouth i Bergen wyszły pierwsze okręty tworzące grupę zadaniową. Jej głównym celem było potwierdzenie zdolności Royal Navy do prowadzenia wielodomenowych działań dalekomorskich oraz utrzymania spójnej współpracy z sojuszniczymi okrętami.
W trakcie misji grupa operowała kolejno na Morzu Śródziemnym, w obszarze Kanału Sueskiego, na Oceanie Indyjskim oraz w zachodniej części Indo-Pacyfiku. W tym czasie przeprowadzono szereg ćwiczeń, w tym z marynarkami Włoch, Japonii, Australii, Kanady i Norwegii.
Dowódca zespołu, komandor James Blackmore, określił operację jako „najszerszy sprawdzian brytyjskiej projekcji siły od lat”, podkreślając jednocześnie wzrost interoperacyjności i zdolności bojowej grupy.
Trzon Carrier Strike Group stanowił lotniskowiec HMS Prince of Wales, na którego pokładzie operowało skrzydło lotnicze złożone z samolotów F-35B oraz śmigłowców ZOP i maszyn rozpoznawczych. Uzupełnienie stanowiły niszczyciel rakietowy HMS Dauntless, fregata HMS Richmond, norweska fregata HNoMS Roald Amundsen oraz jednostki wsparcia — tankowiec RFA Tideforce i logistyczny HNoMS Maud.
W kulminacyjnej fazie misji, podczas ćwiczeń na Indo-Pacyfiku, siły zespołu liczyły ponad 4 tysiące żołnierzy i marynarzy.
Zakończona kampania miała znaczenie wykraczające poza tradycyjny pokaz bandery. HMS Prince of Wales po serii wcześniejszych problemów technicznych przeszedł pełny cykl eksploatacyjny, obejmujący przeloty, intensywne działania lotnicze oraz współpracę w warunkach, które sprawdzają możliwości układu napędowego, systemów pokładowych oraz modułów sterowania lotami.
Misja była więc testem nie tylko dla całego zespołu, ale i samego lotniskowca, który tym etapem potwierdził pełną gotowość do globalnych operacji. Dla Royal Navy oznacza to domknięcie okresu niepewności oraz wejście w etap stabilnej eksploatacji obu brytyjskich superlotniskowców.
Operacja Highmast udowodniła, że Wielka Brytania pozostaje zdolna do nieprzerwanej obecności na głównych morskich szlakach komunikacyjnych, szczególnie w regionie Indo-Pacyfiku. W sytuacji rosnącej aktywności floty chińskiej i agresywnych działań rosyjskich — zarówno w Arktyce, jak i na Morzu Śródziemnym — wartościowa obecność sojuszniczych komponentów nabiera szczególnego znaczenia.
Zakończenie operacji pokazuje także, jak duże znaczenie ma utrzymanie ciągłości działań Royal Navy. Powrót HMS Prince of Wales nie kończy brytyjskiej aktywności na Indo-Pacyfiku — stanowi raczej zamknięcie pierwszej z serii zaplanowanych rotacji, które w ciągu kolejnych lat mają stać się fundamentem obecności brytyjskiej bandery na kluczowych szlakach morskich.
Ośmiomiesięczna misja Highmast zapisze się jako jedno z najważniejszych przedsięwzięć brytyjskiej floty ostatnich lat. Zespół przeszedł pełne spektrum działań — od ćwiczeń sojuszniczych po operacje realizowane w rozległych akwenach zachodniej części Indo-Pacyfiku.
Powrót grupy lotniskowcowej, z HMS Prince of Wales na czele, stanowi potwierdzenie, że brytyjski system lotniskowcowy jest w stanie prowadzić globalne operacje w sposób ciągły, niezawodny i zgodny z wymaganiami współczesnej architektury bezpieczeństwa.