Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Brytyjska fregata wyszła w misję operacyjną w regionie Zatoki Perskiej 

Brytyjska fregata HMS Lancaster (F229) typu 23 wychodzi dziś z Portsmouth w misję operacyjną na Bliskim Wschodzie, mającą trwać trzy lata. Miejscem jej tymczasowego bazowania będzie baza w Bahrajnie.

Obecnie w tym rejonie operuje bliźniaczy HMS Montrose (F236), który przebazowano do Bahrajnu w kwietniu 2019 roku, po sześciomiesięcznym rejsie z wykorzystaniem zachodniej trasy przez Kanał Panamski W jego trakcie fregata odbyła wizyty w krajach Azji i Pacyfiku. HMS Lancaster zastąpi HMS Montrose, jednak najpierw weźmie udział w zespole Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1) na wodach Europy Północnej, a następnie dołączy do SNMG2 na Morzu Śródziemnym.

Pomiędzy służbą w stałych zespołach NATO, HMS Lancaster weźmie udział w ćwiczeniach REP(MUS) 22 (Robotic Experimentation and Prototyping augmented by Maritime Unmanned Systems) oraz DYNAMIC MESSENGER 22, które odbędą się u wybrzeży Portugalii we wrześniu. Na REP(MUS) – największym forum eksperymentów z wykorzystaniem systemów autonomicznych NATO – ma być testowanych ponad 40 systemów bezzałogowych. DYNAMIC MESSENGER (23-30 września) to z kolei wspólne manewry dowództw operacyjnych NATO we współpracy z przemysłem i środowiskiem naukowym. Celem obu ćwiczeń jest sprawdzenie, jak nowe systemy mogą bezpiecznie i efektywnie operować z siłami NATO, oraz jak członkowie sojuszu wspólnie mogą wykorzystać technologie i informacje, które wykorzystują systemy autonomiczne.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/chiny-przeprowadzaja-bezprecedensowe-cwiczenia-wojskowe-w-ciesninie-tajwanskiej-%EF%BF%BC/

HMS Lancaster ma być również pierwszym okrętem Royal Navy, który będzie wykorzystywał bezzałogowy wiropłat, do rozpoznania i zbierania informacji rozpoznawczych w Zatoce Perskiej. Brytyjskie ministerstwo obrony ogłosiło niedawno pilne zapotrzebowanie na zdolność do działania wielozadaniowego taktycznego systemem powietrznego bezzałogowca (FTUAS), oraz jego zintegrowania z systemem zarządzania walką fregat typu 23. Nie wiadomo dokładnie, kiedy HMS Lancaster otrzyma bezzałogowy śmigłowiec. Wymagania programu spełniają obecnie UMS Skeldar V-200, Schiebel Camcopter S-100 i Leonardo AW Hero

Tymczasem do stycznia 2021 roku HMS Montrose spędził 1000 dni w rejonie Zatoki Perskiej, pokonując 163 000 mil morskich, będąc zaangażowanym w eskortę żeglugi handlowej oraz wielokrotne przechwytywanie statków przewożących nielegalną broń i narkotyki. HMS Lancaster będzie wykorzystywał ten sam co bliźniacza fregata system podwójnej załogi, w którym cała załoga okrętu jest co cztery miesiące zastępowana przez nową. Ze względu na swoją przewidywalność, system ten okazał się bardzo popularny wśród personelu RN. Pozwolił on także utrzymać tej fregacie najwyższą dostępność operacyjną spośród wszystkich okrętów eskortowych RN. HMS Montrose jest jednak mocno eksploatowany i wkrótce po powrocie do Wielkiej Brytanii zostanie wycofany z eksploatacji, przez co liczba fregat RN spadnie do 11.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/rosja-wycofuje-okrety-podwodne-typu-636-3-improved-kilo-z-baz-na-krymie-%EF%BF%BC/

Oddelegowanie okrętu w rejon operacji na 3 lata, oszczędza załodze miesięcznej podróży na Bliski Wschód i z powrotem, co pozwala na spędzenie większej ilości czasu na patrolu. Także obsługa jednostek odbywa się w Zatoce Perskiej, a nie w stoczniach brytyjskich. Stała obecność RN w regionie Zatoki Perskiej, sięga 1980 roku i operacji ARMILLA PATROL i KIPION.

Brytyjski sposób realizacji działań politycznych z użyciem okrętów jest przykładem na to, jak stosunkowo niewielkim nakładem sił i funduszy można zapewnić utrzymanie znaczenia kraju w arcyważnych, ale odległych rejonach świata.

Podpis TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.