MSC i Fincantieri przyspieszają budowę floty wycieczkowców Explora Journeys

14 lipca, w genueńskiej stoczni Fincantieri w Sestri Ponente zrealizowano trzy ważne etapy budowy kolejnych luksusowych statków pasażerskich serii Explora Journeys, należącej do Grupy MSC. Tego samego dnia odbyło się wodowanie jednostki Explora III, położono stępkę pod Explora IV, oraz rozpoczęto cięcie blach pod budowę Explora V.
W artykule
Sześć wycieczkowców w trzy lata
Zamówiona przez MSC flota Explora Journeys ma docelowo obejmować sześć nowoczesnych statków wycieczkowych. Dwa z nich – Explora I oraz Explora II – są obecnie eksploatowane na trasach globalnych trasach morskich, natomiast pozostałe mają zostać przekazane armatorowi sukcesywnie do 2028 roku. Wycieczkowiec Explora III zostanie przekazany do służby w 2026 roku, Explora IV i Explora V – rok później. Budowę tej serii zakończy Explora VI, której przekazanie zaplanowano na 2028 rok.
Pięć z sześciu statków powstaje w stoczni Sestri Ponente, będącej kluczowym zakładem produkcyjnym Fincantieri. W ceremonii uczestniczyli przedstawiciele kierownictwa MSC i Fincantieri, reprezentanci władz lokalnych oraz resortów odpowiedzialnych za gospodarkę morską i infrastrukturę portową.
Zaawansowane rozwiązania technologiczne i ekologiczne
Nowa seria statków została zaprojektowana z myślą o maksymalnym ograniczeniu wpływu na środowisko morskie. Wszystkie jednostki będą wyposażone m.in. w system zasilania z lądu (cold ironing), instalacje selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), urządzenia ograniczające emisję hałasu podwodnego oraz układy wysokosprawnego zarządzania energią.
Czytaj więcej: Fincantieri z kontraktem na dwa kolejne wycieczkowce dla AIDA Cruises
Cztery ostatnie statki zostaną przystosowane do napędu gazem ziemnym LNG – uznawanym za paliwo przejściowe w procesie dekarbonizacji – oraz do wykorzystania paliw odnawialnych, takich jak bio-LNG i LNG syntetyczny. Dodatkowo, jednostki Explora V i Explora VI będą mogły wykorzystywać ogniwa paliwowe przetwarzające LNG na wodór, co pozwoli na dalsze ograniczenie emisji.
Zrównoważony rozwój jest kluczowym elementem strategii Grupy MSC. Nowe jednostki Explora Journeys odgrywają istotną rolę w naszej ścieżce transformacji energetycznej i wyznaczają nowy standard w branży rejsów luksusowych.
Pierfrancesco Vago, prezes wykonawczy działu pasażerskiego MSC
Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Projekt Explora Journeys to jedna z największych inwestycji w europejskim przemyśle okrętowym ostatnich lat. Nakłady Grupy MSC na budowę sześciu statków przekraczają 3,5 mld euro, jednak całkowity wpływ ekonomiczny tego programu – według szacunków Fincantieri – może wynieść ponad 15 mld euro.
Czytaj też: Hiszpania przyjmie zagraniczne statki-wycieczkowce od 7 czerwca
Zdecydowana większość firm kooperacyjnych zaangażowanych w budowę pochodzi z Włoch, co przekłada się na wzrost zatrudnienia i rozwój kompetencji przemysłowych w sektorze MŚP. Budowa każdej jednostki wymaga ponad 7 mln roboczogodzin oraz zatrudnienia średnio 2500 osób przez okres od dwóch do trzech lat.
Program Explora Journeys jest modelowym przykładem długofalowej współpracy armatora i stoczni, której efektem są jednostki łączące wysoką jakość wykonania, nowoczesność i ograniczony wpływ na środowisko. Dla nas jest to dowód na to, że Fincantieri potrafi skutecznie odpowiadać na na potrzeby turystyki morskiej.
Luigi Matarazzo, dyrektor generalny działu jednostek handlowych Fincantieri
Nowy standard w segmencie premium
Wycieczkowce Explora Journeys to nie tylko wyraz włoskiej myśli projektowej, lecz także odpowiedź MSC na zmieniające się oczekiwania klientów w segmencie rejsów luksusowych. Marka Explora Journeys, zaledwie dwa lata po debiucie, zdobyła znaczącą pozycję na rynkach międzynarodowych, oferując innowacyjne podejście do morskiej turystyki wypoczynkowej.
Czytaj również: Fincantieri przekazało nowy wycieczkowiec „Norwegian Aqua” dla Norwegian Cruise Line
Oprócz zaawansowanych technologii i ekologicznych rozwiązań, jednostki wyróżniają się przestronnymi wnętrzami, indywidualnym podejściem do pasażera i trasami obejmującymi mniej dostępne, ekskluzywne kierunki. Każdy ze statków ma blisko 70 tys. ton wyporności i długość 249 metrów. Załoga będzie liczyć 640 osób dla 922 pasażerów.
Źródło: Fincantieri

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











