Bunkrowanie LNG w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

6 lipca, w Gdańsku przeprowadzono operację bunkrowania LNG metodą truck-to-ship. Nowo budowany prom pasażersko-samochodowy NB101, wyposażony w silniki dwupaliwowe, otrzymał dostawę błękitnego paliwa od estońskiego koncernu Elenger. Tym samym firma oficjalnie zainaugurowała działalność bunkrową na polskim rynku.

Elenger wkracza na polski rynek bunkrowania LNG

Estoński koncern Elenger, będący największym prywatnym dostawcą energii w regionie bałtycko-fińskim, uruchomił w Polsce usługę bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla jednostek pływających. Wspomniana operacja stanowiła pierwsze w historii firmy tankowanie LNG z użyciem autocystern na terenie Polski i została przeprowadzona na terenie Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA.

Czytaj również: Przemysł okrętowy: Zapotrzebowanie na paliwo w żegludze

Podczas operacji do zbiornika kriogenicznego promu Ro-Pax NB101 podano 139 m³ LNG. Bunkrowanie odbyło się z wykorzystaniem trzech należących do Elengera autocystern, zgodnie z procedurą truck-to-ship. Zastosowana technologia umożliwia elastyczne i bezpieczne dostarczanie paliwa do jednostek przebywających w porcie, bez konieczności posiadania infrastruktury stacjonarnej.

Prom NB101 gotowy na LNG

Prom Ro-Pax NB101, budowany w stoczni „Remontowa”, przeznaczony będzie do przewozu 400 pasażerów oraz pojazdów. Zastosowany układ siłowni oparto na czterech silnikach dwupaliwowych (LNG/diesel), co pozwoli na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 25% względem konwencjonalnych napędów.

Zanim doszło do właściwego bunkrowania, przeprowadzono serię testów zgodnych z wymaganiami towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Układy zasilania, wentylacji, monitoringu gazowego i zabezpieczeń zostały sprawdzone i zatwierdzone. Zbiornik LNG przeszedł proces osuszania oraz chłodzenia ciekłym azotem do temperatury -130°C. Równolegle prowadzono próby układu napędowego na paliwie konwencjonalnym, co pozwoliło przygotować jednostkę do przyjęcia gazu.

Czytaj więcej: PGNiG OD i Lotos Asfalt przeprowadziły pierwsze bunkrowanie LNG w Szczecinie

Całość operacji nadzorowano przy użyciu specjalistycznych czujników kontrolujących atmosferę, ciśnienie, temperaturę oraz poziom LNG w zbiorniku.

Tankowanie LNG miało kluczowe znaczenie dla rozpoczęcia końcowej fazy prób portowych (Harbour Acceptance Tests – HAT) oraz testów napędu promu NB101. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez stocznię, kolejne bunkrowanie jednostki planowane jest tuż przed rozpoczęciem prób morskich.

Know-how z Tallina – LNG już nie tylko dla Skandynawii

Elenger posiada duże doświadczenie w bunkrowaniu LNG metodą truck-to-ship, realizując od 2017 roku ponad 6000 operacji głównie w portach Tallinna, Helsinek, Hanasaari oraz Hanko. Firma jest także operatorem statku Optimus, wykorzystywanego w operacjach ship-to-ship na Morzu Bałtyckim.

To dla nas historyczny moment. Rozpoczęcie działalności bunkrowej w Polsce to naturalny krok w rozwoju naszej oferty, opartej na sprawdzonej logistyce i doświadczonym zespole. Nasze rozwiązania umożliwiają armatorom przejście na niskoemisyjne paliwa, realnie przyczyniając się do dekarbonizacji żeglugi na Bałtyku.

Marius Kairys, Prezes Elenger Sp. z o.o.

LNG jako strategiczne paliwo w polskich portach

Elenger od lat rozwija ofertę związaną z dostawami gazu ziemnego, energii elektrycznej oraz doradztwem w zakresie efektywności energetycznej. Obecnie, dzięki rozbudowanej flocie autocystern LNG oraz sprawnie funkcjonującemu zapleczu logistycznemu, firma rozszerza działalność również na sektor transportu morskiego.

Czytaj też: Pierwsze bunkrowanie statku skroplonym gazem LNG w polskich portach

Włączenie bunkrowania LNG do portfolio Elengera w Polsce wpisuje się w szerszy trend modernizacji portów i unowocześniania infrastruktury paliwowej dla jednostek spełniających wymagania środowiskowe Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Elenger – ponad 150 lat doświadczenia i własna infrastruktura

Elenger jest największym prywatnym koncernem energetycznym działającym w rejonie bałtycko-fińskim, którego początki sięgają 1864 roku. Obecny w sześciu krajach – Finlandii, Estonii, na Łotwie, Litwie, w Polsce i Niemczech – obsługuje ponad 450 tysięcy klientów. Zakres działalności firmy obejmuje sprzedaż i obrót paliwem gazowym oraz energią elektryczną, rozwój infrastruktury gazowej i energetycznej, a także produkcję biometanu oraz energii z elektrowni słonecznych.

W strukturze Grupy Elenger znajduje się 9000 kilometrów eksploatowanych gazociągów w Polsce, Estonii i na Łotwie. Firma dysponuje własną flotą autocystern LNG, siecią stacji CNG oraz statkiem Optimus, wykorzystywanym do bunkrowania jednostek metodą ship-to-ship. Elenger należy w całości do spółki Infortar – inwestycyjnego podmiotu notowanego na rynku głównym Nasdaq Tallinn.

Źródło: Elenger

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski