Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Serwis navyrecognition.com opublikował zdjęcie wykonane przez jednego z morskich spottersów. Może z niego wynikać, że pierwszy niszczyciel typu 055 zbudowany dla chińskiej marynarki wojennej Nanchang 24 sierpnia wyszedł na próby morskie.
Jednostka została zbudowana przez należącą do China State Shipbuilding Corporation stocznię Jiangnan Changxing Shipbuilding, mieszczącą się w Szanghaju.
Chińskie niszczyciele typu 055 to największe współczesne nawodne okręty wojenne. Jednostka tej klasy mierzy 180 metrów długości i 20 metrów szerokości. Wyporność okrętu to 13 tys. ton. Dla porównania: amerykańskie niszczyciele Ticonderoga oraz niszczyciele klasy Flight Arleigh Burke mają po 9,8 tys. ton wyporności, a brytyjski niszczyciel Type 45 – ok. 8,5 tys. ton.
Zobacz też: Stany Zjednoczone inwestują w modernizację prawie 30-letniego krążownika.
W nomenklaturze chińskich sił zbrojnych okręty tego typu określane są mianem niszczycieli klasy 10 tys. ton., zaś amerykański departament obrony na ich oznaczanie używa już terminu krążownik.
Pierwszy niszczyciel Type 055 został zwodowany 28 czerwca ubiegłego roku w szanghajskiej stoczni Jiangnan Changxing Shipbuilding. W tej samej stoczni w kwietniu bieżącego roku zwodowano drugą jednostkę tej klasy, o czym już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym. Według wcześniejszych zapowiedzi, niszczyciel Nanchang ma wejść do służby w chińskiej marynarce wojennej w 2019 roku. Jest to jednak uzależnione do tego, jak długo będą trwały próby okrętu.
Zobacz też: Bis Viridis w Świnoujściu, czyli polska premiera holownika Damen RSD 2513.
W sumie chińskie stocznie obecnie budują osiem niszczycieli Type 055. Liczba ta obejmuje także jednostkę Nanchang. Oprócz stoczni Jiangnan Changxing Shipbuilding w projekt budowy niszczycieli zaangażowana jest także inna stocznia. To Dalian Shipbuilding Industry Company w Dalian, która należy do drugiej dużej chińskiej grupy stoczniowej – China Shipbuilding Industry Corporation.
Więcej na temat wyposażenia oraz systemów uzbrojenia nowego chińskiego niszczyciela Type 055 piszemy w tym artykule: Chiny: dwa nowe niszczyciele rakietowe wkrótce wejdą do służby.
Podpis: TZ


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM