Pierwszy chiński niszczyciel typu 055 rozpoczął próby morskie

Serwis navyrecognition.com opublikował zdjęcie wykonane przez jednego z morskich spottersów. Może z niego wynikać, że pierwszy niszczyciel typu 055 zbudowany dla chińskiej marynarki wojennej Nanchang 24 sierpnia wyszedł na próby morskie.
Jednostka została zbudowana przez należącą do China State Shipbuilding Corporation stocznię Jiangnan Changxing Shipbuilding, mieszczącą się w Szanghaju.
Chińskie niszczyciele typu 055 to największe współczesne nawodne okręty wojenne. Jednostka tej klasy mierzy 180 metrów długości i 20 metrów szerokości. Wyporność okrętu to 13 tys. ton. Dla porównania: amerykańskie niszczyciele Ticonderoga oraz niszczyciele klasy Flight Arleigh Burke mają po 9,8 tys. ton wyporności, a brytyjski niszczyciel Type 45 – ok. 8,5 tys. ton.
Zobacz też: Stany Zjednoczone inwestują w modernizację prawie 30-letniego krążownika.
W nomenklaturze chińskich sił zbrojnych okręty tego typu określane są mianem niszczycieli klasy 10 tys. ton., zaś amerykański departament obrony na ich oznaczanie używa już terminu krążownik.
Pierwszy niszczyciel Type 055 został zwodowany 28 czerwca ubiegłego roku w szanghajskiej stoczni Jiangnan Changxing Shipbuilding. W tej samej stoczni w kwietniu bieżącego roku zwodowano drugą jednostkę tej klasy, o czym już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym. Według wcześniejszych zapowiedzi, niszczyciel Nanchang ma wejść do służby w chińskiej marynarce wojennej w 2019 roku. Jest to jednak uzależnione do tego, jak długo będą trwały próby okrętu.
Zobacz też: Bis Viridis w Świnoujściu, czyli polska premiera holownika Damen RSD 2513.
W sumie chińskie stocznie obecnie budują osiem niszczycieli Type 055. Liczba ta obejmuje także jednostkę Nanchang. Oprócz stoczni Jiangnan Changxing Shipbuilding w projekt budowy niszczycieli zaangażowana jest także inna stocznia. To Dalian Shipbuilding Industry Company w Dalian, która należy do drugiej dużej chińskiej grupy stoczniowej – China Shipbuilding Industry Corporation.
Więcej na temat wyposażenia oraz systemów uzbrojenia nowego chińskiego niszczyciela Type 055 piszemy w tym artykule: Chiny: dwa nowe niszczyciele rakietowe wkrótce wejdą do służby.
Podpis: TZ

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













