Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Chorwacja zatwierdza budowę terminalu LNG na wyspie Krk

Szacowany koszt projektu zawiera pozyskanie jednostki regazyfikującej FSRU wartej 160 mln euro oraz budowę wymaganej infrastruktury mającej umożliwić odbiór, magazynowanie, przeładunek i regazyfikację surowca wartej 60 mln euro. Środki przeznaczone na pozyskanie gruntów pod inwestycje będą kosztowały rząd 14 mln euro.

[powiazane1]

Projekt terminalu na gaz ziemny w stanie ciekłym, który stanowić ma ważny element tzw. Korytarza Północ-Południe w 2017 roku otrzymał grant Komisji Europejskiej w wysokości 102 mln euro. Pozostałe środki pochodzić będą z budżetu państwa (po 50 mln euro w 2019 oraz 2020 roku) oraz ze strony firm – LNG Croatia, chorwackiego dostawcy energii elektrycznej HEP oraz operatora sieci gazowych Plinacro (pozostałe 32,6 mln euro).

Według ministra Energii i Środowiska Republiki Chorwacji Tomislava Corica realizowany projekt LNG będzie miał strategiczne znaczenie dla Chorwacji i przyczyni się do zwiększenia poziomu niezależności i bezpieczeństwa energetycznego państwa. Minister podkreślił również, że projekt ma geopolityczne znaczenie zarówno dla Chorwacji, jak i dla Unii Europejskiej.

[powiazane2]

W połowie grudnia koncern LNG Croatia poinformował, że przyjął wiążące oferty zakupu
520 mln m³ gazu ziemnego z przyszłego terminalu LNG oraz niewiążące oferty w formule warunkowej na 300 mln m³. Według wyliczeń aby powstający terminal stał się opłacalny z finansowego punktu widzenia inwestycja potrzebuje zamówień na 1,5 miliarda m³ surowca.

Minister Coric w swoich wypowiedziach podkreśla, że budowa terminal LNG na wyspie Krk pozostaje najważniejszym projektem energetycznym Chorwacji. Wykupienie części mocy przeładunkowych terminala rozważane jest przez Węgry – mogłoby się to odbyć za pomocą wejścia w strukturę właścicielską terminala podmiotów węgierskich.

Podpis: pg

Udostępnij ten wpis