Ćwiczenia Hiszpańskiej Marynarki Wojennej SINKEX23

Hiszpańska Marynarka Wojenna pokazuje swoje zaangażowanie w ochronę środowiska poprzez przeprowadzenie manewrów SINKEX23 w pobliżu Wysp Kanaryjskich. Innowacyjne metody treningowe i zastosowanie zaawansowanych technologii gwarantują skuteczność operacji przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na ekosystem morski.
W artykule
Innowacyjne podejście Hiszpańskiej Marynarki Wojennej w ćwiczeniach SINKEX23
29-30 czerwca odbyły się ćwiczenia Hiszpańskiej Marynarki Wojennej SINKEX23. Operacje prowadzone były na południowym zachodzie od Wysp Kanaryjskich, co podkreśla zaangażowanie tej formacji wojskowej w ochronę środowiska.
Wybór celów pełnił istotną rolę w trakcie ćwiczeń SINKEX23, zorganizowanych przez Hiszpańską Marynarkę Wojenną. Głównym punktem uwagi stał się okręt logistyczny Martín Posadillo, który niedawno został wycofany z eksploatacji. Wśród celów znalazły się również zdalnie sterowane jednostki nawodne, emitujące sygnaturę cieplną.
Eksperymentalny cel stanowiła dodatkowo platforma geostacjonarna, będąca efektem współpracy Królewskiego Obserwatorium Hiszpańskiej Marynarki Wojennej oraz Uniwersytetu w Kadyksie. Ta unikatowa konstrukcja posiada zdolności manewrowe, które umożliwiają jej utrzymanie stabilności w jednym, niezmieniającym się punkcie.
W porównaniu do poprzednich edycji ćwiczeń SINKEX, nowością było uwzględnienie scenariusza taktycznego związanego z każdym ze startów. Jest to istotny krok w kierunku realistycznego odwzorowania sytuacji, z jakimi jednostki mogą się spotkać na polu bitwy. Ostatecznie, ta różnorodność celów stanowi doskonałe pole do praktyki i przetestowania różnych strategii i taktyk operacyjnych. Dzięki temu, Hiszpańska Marynarka Wojenna ciągle ulepsza swoje zdolności i umiejętności operacyjne, w pełni przygotowując się do stawienia czoła wszelkim przyszłym wyzwaniom.
Okręt Juan Carlos I w ćwiczeniach SINKEX23
W ramach ćwiczeń Hiszpańskiej Marynarki Wojennej SINKEX23, udział wziął desantowy Juan Carlos I. Ten wielozadaniowy okręt, wyposażony w pokład lotniczy umożliwiający operacje startowe samolotów i helikopterów, przeprowadzał skoordynowane operacje strzeleckie wraz z innymi jednostkami morskimi i lotniczymi. Ta demonstracja zarówno zdolności bojowych, jak i elastyczności oraz potencjału pomocowego w sytuacjach kryzysowych, stanowiła przykład zaangażowania okrętu Juan Carlos I.
Okręt Juan Carlos I, będący okrętem desantowym o dużej ładowności, rozbudowanym zapleczu medycznym i możliwości przewozu ciężkiego sprzętu nawet na nieprzygotowany brzeg, jest idealnym narzędziem do niesienia pomocy w przypadku coraz częstszych i bardziej niebezpiecznych klęsk żywiołowych. Jego zdolność do dotarcia w każdy zakątek świata, niezależnie od odległości od macierzystej bazy, sprawiają, że jest niezastąpionym wsparciem humanitarnym w różnych regionach świata.
Zaawansowane pociski i efektywne ćwiczenia w ramach SINKEX23
Przy pomocy nowoczesnego sprzętu, jak samoloty AV-8B z 9 Eskadry czy śmigłowców SH-60F z 10 Eskadry, a także okrętów Relámpago, Rayo i Centinela, Hiszpańska Marynarka Wojenna przeprowadziła serię strzelań do celów powierzchniowych. Wsparcie dostarczył również okręt logistyczny Mar Caribe oraz siły powietrzne, które udostępniły m.in. morski patrolowiec D-4.
Podczas ćwiczeń wykorzystano zaawansowane pociski manewrujące Harpoon, Penguin i Maverick, jak również bomby typu JDAM i MK-82. Wszystko to pozwoliło na przeprowadzenie skoordynowanych i efektywnych ćwiczeń, jednocześnie zwracając uwagę na minimalizację negatywnego wpływu na środowisko.
Ćwiczenia SINKEX23: Wiedza bojowa i rola ekologiczna Hiszpańskiej Marynarki Wojennej
Ćwiczenia SINKEX23 to wyjątkowa okazja do zgłębienia wiedzy o systemach bojowych i uzbrojeniu. Dzięki nim jednostki zaangażowane w ćwiczenia zyskują nieocenione doświadczenie, gwarantujące ich skuteczność w przypadku realnej konfrontacji.
Zastosowane metody i nowoczesne technologie podkreślają rolę Hiszpańskiej Marynarki Wojennej w ochronie środowiska, nawet w kontekście działań militarnych. To pokazuje, że odpowiedzialność ekologiczna jest integralną częścią strategii sił zbrojnych, a jej uwzględnienie w praktyce jest nie tylko możliwe, ale także niezbędne.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









