Ćwiczenie WARGACZ-24 i DRAGON-24

W marcu tego roku, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża (8FOW) wzmocnią siły w ramach ćwiczenia DRAGON-24, podjętego jako część największego przedsięwzięcia szkoleniowego w obrębie polskich Sił Zbrojnych. Ćwiczenie WARGACZ-24, realizowane w ścisłej współpracy z DRAGON-24, ma na celu doskonalenie zdolności reagowania na zbrojne kryzysy, z akcentem na obronę terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W centrum tego szkolenia stoi zadanie integracji działań wszystkich jednostek 8. FOW, zarówno morskich, jak i lądowych, w celu efektywnego przeprowadzenia połączonych operacji obronnych. Każda jednostka, w oparciu o szczegółowo opracowany scenariusz, będzie miała za zadanie wykonanie serii operacji bojowych, które obejmą strzelania artylerią okrętową, działania minowe, a także obronę przeciwlotniczą i operacje ratownicze.
Ćwiczenia obejmą również szkolenia z procedur reagowania na zagrożenia asymetryczne i sytuacje awaryjne, w tym walkę z pożarem na pokładzie oraz techniki wzajemnego wsparcia w usuwaniu awarii okrętowych. W akcje na wodzie zaangażowane będą specjalistyczne okręty, w tym jednostki transportowo-minowe i trałowce, wspierane przez pomocnicze jednostki pływające.
Na lądzie rolę aktywną przejmą siły 8 Batalionu Saperów i 8 Dywizjonu Przeciwlotniczego, zapewniając wsparcie techniczne i inżynieryjne, kluczowe dla powodzenia misji. Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu będzie odpowiadać za zabezpieczenie logistyczne, co umożliwi sprawną realizację wszystkich zaplanowanych zadań.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/manewry-mw-rp-ostrobok-24-na-horyzoncie/
Aktywności szkoleniowe rozplanowane na najbliższy tydzień obejmują dynamiczne ćwiczenia na wodach Zatoki Pomorskiej oraz Bałtyku Środkowego, skupiając się na złożonych operacjach bojowych i logistycznych. Wśród nich znajdują się m.in. zadania związane z obroną przeciwawaryjną, co uwypukla wagę gotowości do działania w każdych warunkach.
Współpraca z siłami Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz 3. Flotyllą Okrętów w Gdyni, realizującą równoległe ćwiczenie NATO OSTROBOK-24, podkreśla zintegrowane podejście do obrony narodowej, angażujące różne gałęzie Sił Zbrojnych. Ćwiczenie taktyczne z wojskami zakończy się 8 marca.
Podsumowując, ćwiczenie WARGACZ-24 w połączeniu z DRAGON-24, stanowi kluczowy element szkoleniowy w systemie obrony RP, demonstrując gotowość i zdolność Sił Zbrojnych do działania w warunkach wielowymiarowego kryzysu. Przez pokazanie kompetencji i determinacji marynarzy oraz wsparcia logistycznego i technicznego, 8. Flotylla Obrony Wybrzeża utrwala swoją rolę w ochronie suwerenności i bezpieczeństwa Polski na morzu.
Źródło: 8. FOW

Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.
W artykule
Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat
Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.
Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.
Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.
Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji
Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.
Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.
Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej
Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.
W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.










