Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

17 listopada 2023 r. Francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) ogłosiła zamówienie o wartości 900 milionów euro na budowę siedmiu z dziesięciu planowanych okrętów patrolowych OPV z programu Patrouilleurs Hauturiers dla Marine Nationale.
Produkcję okrętów powierzono konsorcjum stoczniowemu składającemu się z CMN, PIRIOU i SOCARENAM. Naval Group odpowiada za projektowanie architektury okrętów i zarządzanie projektem, a Thales dostarczy sonar kadłubowy Bluewatcher, system radarowy NS50 oraz system IFF „swój-obcy”.
Nowe OPV, o wyporności około 2,400 ton, będą mogły pomieścić do 84 osób załogi i pasażerów. Wyposażone zostaną w system działek morskich Rapidfire od Nexter i Thales, nowoczesne łodzie szybkiego reagowania (RHIBs) oraz śmigłowce Guépard Marine typu H160M.
Dodatkowo, na pokładzie znajdą się trzy łodzie hybrydowe klasy RHIB, 20-stopowy kontener ISO (1 TEU), dodatkowe pomieszczenie techniczne oraz pokład rufowy, zdolny przyjąć średni śmigłowiec morski lub bezzałogowy statek latający klasy VTUAV. Planowana 35-letnia służba obejmować będzie dostępność operacyjną przez 300 dni w roku, z misjami trwającymi od 140 do 220 dni.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rozpoczecie-budowy-pierwszego-opv-typu-falaj/
Zgodnie z francuską ustawą o planowaniu wojskowym na lata 2024-2030, do 2035 roku do służby ma zostać włączonych dziesięć nowych okrętów tego typu, z pierwszą dostawą planowaną na rok 2026. Jednostki te zastąpią przestarzałe okręty typu Avisos oraz OPV typu Flamant.
Inwestycja ta odpowiada na potrzeby związane z bezpieczeństwem morskim, w tym wzmożonym ruchem statków i zagrożeniami takimi jak piractwo czy przemyt. Nowe okręty patrolowe będą odgrywać kluczową rolę w monitorowaniu i ochronie francuskich stref przybrzeżnych oraz interesów morskich, realizując misje wsparcia, ochrony, ewakuacji oraz innych działań związanych z bezpieczeństwem narodowym na morzu.
Inwestycja ta odpowiada na potrzeby związane z bezpieczeństwem morskim, w tym wzmożonym ruchem statków i zagrożeniami takimi jak piractwo czy przemyt. Nowe okręty patrolowe Patrouilleurs Hauturiers będą odgrywać kluczową rolę w monitorowaniu i ochronie francuskich stref przybrzeżnych oraz interesów morskich, realizując szeroki zakres misji.
Zadania te będą obejmować wsparcie działań odstraszających, ochronę, ewakuację, eskortę oraz inne interwencje związane z działaniami państwa na morzu, co przyczyni się do zwiększenia stabilności i bezpieczeństwa na obszarach morskich podległych Francji.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM