Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Czy Deutsche Marine otrzyma dodatkowe fregaty typu F126?

12 czerwca Komisja Budżetowa Bundestagu utorowała drogę do zatwierdzenia propozycji Ministerstwa Obrony dotyczącej zakupu dwóch dodatkowych fregat typu F126, zgodnie z kontraktem z 2020 roku. Wstępnie przeznaczono 25 mln EUR na uruchomienie opcji zakupu. Całkowity koszt budowy tych okrętów szacuje się na ponad 3 mld EUR.

Budowa kolejnych dwóch jednostek zostanie zrealizowana przez holenderską grupę stoczniową Damen Naval, która wygrała przetarg i podpisała umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw). Koszt pierwszych czterech fregat F126 wyniesie około 4,6 mld EUR.

Fregaty F126 będą większe od jednostek typu F125 Baden-Württemberg, mających wyporność bez uzbrojenia 7200 ton. Przy całkowitej wyporności 10 550 ton, długość 166 metrów i szerokość 21,7 metra, załoga liczyć będzie do 198 marynarzy. Będą to największe wielozadaniowe okręty bojowe zbudowane w Niemczech po II wojnie światowej, zdolne do operacji globalnych, w tym w rejonach tropikalnych i okołobiegunowych. Fregaty typu F126, wcześniej znane jako „Mehrzweckkampfschiff 180” (Wielozadaniowy Okręt Bojowy 180), mają jako jedno z głównych zadań operacyjnych zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP).

Budowa fregat odbywa się w Niemczech, w trzech stoczniach. Części rufowe powstaną w NVL Peene-Werft w Wolgaście, następnie zostaną przewiezione do Kilonii, gdzie German Naval Yards Kiel połączy je z częściami dziobowymi. Całe kadłuby z nadbudówkami zostaną przetransportowane drogą morską do hamburskiej stoczni Blohm+Voss, gdzie odbędzie się końcowe wyposażenie i próby stoczniowe.

3 czerwca, w stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście miała miejsce uroczystość położenia stępki prototypowej fregaty Niedersachsen, w której uczestniczył federalny minister obrony Niemiec, Boris Pistorius. Proces palenia blach rozpoczął się 5 grudnia ubiegłego roku. Prototypowa jednostka ma być przekazana w 2028 roku.

Niemiecki parlament warunkowo zatwierdza zakup dwóch dodatkowych fregat F126

Komisja Budżetowa Bundestagu 12 czerwca utorowała zakup dwóch dodatkowych fregat F126, o czym niemiecka Deutsche Marine poinformowała na platformie X. Ta decyzja ma zwiększyć liczbę fregat tego typu do sześciu. Nieoficjalnie mówi się, że całkowity koszt budowy dodatkowych jednostek wyniesie około 2,8 mld EUR, z dodatkowymi 300 mln EUR na usługi i wyposażenie, co daje łączną kwotę 3,1 miliarda euro.

Niemiecka Deutsche Marine początkowo uzyskała zgodę na budowę czterech fregat F126 w ramach umowy podpisanej w czerwcu 2020 roku. Te jednostki mają zostać dostarczone dla niemieckiej floty między 2028 a 2031 rokiem. Umowa zawierała opcję na dwie dodatkowe jednostki, której termin upływa jutro (19 czerwca). Dwie dodatkowe fregaty mogą dołączyć do niemieckiej marynarki wojennej po 2031 roku, ale tylko wtedy, gdy Ministerstwo Obrony będzie w stanie spełnić dodatkowe wymagania kontraktowe nałożone przez komisję budżetową. Jeśli negocjacje nie zakończą się sukcesem, zgoda na zakup dwóch dodatkowych jednostek będzie nieważna.

Niemiecka marynarka wojenna wielokrotnie podkreślała zamiar zakupu dwóch dodatkowych fregat F126. Sześć jednostek tego typu jest również częścią struktury przyszłych sił morskich „Zielbild Marine 2035+” ujawnionej w marcu 2023 roku.

Warunki i wymogi

Komisja Budżetowa dodała zapisy do zgody, które mogą opóźnić szybki zakup. Ministerstwo Obrony zabiegało o dodatkowe 320 mln EUR na pokrycie zwiększonych kosztów pierwszych czterech jednostek, uzasadnionych przez Damen wzrostem kosztów spowodowanych inflacją.

Dodane zapisy wymagają od Ministerstwa Obrony wynegocjowania „uczciwej równowagi” w alokacji dodatkowego finansowania między Damen a niemieckimi stoczniami Blohm+Voss, GNYK i NVL.

Kwestie finansowania fregat typu 126

Krótki czas na podpisanie umowy to tylko jeden z problemów. Ministerstwo Obrony musi również określić, jak sfinansuje dodatkowy zakup w ramach swojego budżetu. Specjalny budżet w wysokości 100 miliardów EUR, zatwierdzony przez niemiecki rząd po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny Rosji z Ukrainą w 2022 roku, jest już przeznaczony na istniejące zobowiązania. Środki na ten zakup będą musiały pochodzić z przyszłych budżetów rocznych, co dodatkowo utrudnia negocjacje rządowe.

Decyzja o zakupie dodatkowych fregat jest istotnym krokiem w kontekście niemieckiej polityki obronnej, która od lat pozostaje przedmiotem intensywnych debat. Chociaż wszystkie główne partie polityczne zgadzają się co do potrzeby zwiększenia finansowania obronności, rząd Scholza utrzymuje wydatki na stałym poziomie, z wyjątkiem jednorazowego funduszu „Sondervermögen”. Wydatki na nowe fregaty mogą wpływać na inne plany zakupowe Bundeswehry, zmuszając do ustalenia priorytetów w ramach dostępnych środków.

Takie działania pokazują, jak niemiecka marynarka wojenna stara się kontynuować rozszerzanie wpływów morskich swojego kraju na globalną skalę. Inwestowanie w nowoczesną flotę i odpowiednią infrastrukturę jest kluczowe dla zapewnienia ochrony zasobów i interesów Niemiec na morzach całego świata. To przykład konsekwentnej polityki obronnej, mającej na celu wzmocnienie pozycji kraju na arenie międzynarodowej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM – jako inwestor gdańskiego terminala – wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. 

    Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

    Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 r., został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń.

    Postęp prac morskich FSRU w Zatoce Gdańskiej

    Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza.

    Czytaj więcej: Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej – z uwagi na konieczność wystąpienia sprzyjających warunków pogodowych – będą kontynuowane wiosną 2026 roku.

    Kontrola jakości materiałów dla terminala FSRU

    Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza – czyli nabrzeże dla statku FSRU – zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu.

    Wszelkie materiały oraz urządzenia przeznaczone do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę, jak i przedstawiciela inwestora.

    Do Polski dotarły trzy pierwsze partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku. Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymogów jakościowych. Obecnie trwają uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania, zwłaszcza w odniesieniu do dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze.

    Standardy nadzoru jakości GAZ-SYSTEM

    Kontrola jakości dostaw jest standardowym działaniem w ramach procesu inwestycyjnego i świadczy o zachowaniu najwyższych standardów staranności. Jej celem jest wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości zanim sprawdzane materiały trafią na plac budowy.

    Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    W ocenie inwestora, w tym przypadku kontrola jakości zadziałała prawidłowo – mankamenty pali kotwiących zostały zidentyfikowane przed zgłoszeniem ich do odbioru. Sytuacja ta nie wpływa na realizację projektu, jego koszt ani jakość powstającej infrastruktury. Nie powoduje również opóźnień.

    Kolejne dostawy pali kotwiących i harmonogram FSRU

    Aby zapewnić realizację prac morskich zgodnie z przyjętym harmonogramem, GAZ-SYSTEM wymaga od wykonawcy dostaw materiałów z odpowiednim wyprzedzeniem.

    Wykonawca zamawia obecnie kolejną partię pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego za pośrednictwem polskiego dostawcy. Zaplanowane i zlecone są także kolejne dostawy uzupełniające, skierowane do certyfikowanych zakładów.

    Wszelkie naprawy oraz weryfikacja jakościowa materiałów odbywają się w polskich zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych firm inspekcyjnych.

    Źródło: GAZ-SYSTEM