Damen Naval z kontraktem na kolejne dwie fregaty F126 dla Deutsche Marine

19 czerwca, Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) podpisał z Damen Naval kontrakt na dodatkowe fregaty typu F126. Decyzja ta umożliwia budowę piątej i szóstej fregaty typu F126 dla niemieckiej Deutsche Marine, rozszerzając tym samym ich łączną liczbę do sześciu jednostek.

18 czerwca na naszym portalu pisaliśmy o możliwości zatwierdzenia zakupu dodatkowych fregat F126 przez niemiecką marynarkę wojenną. Już dzień później, 19 czerwca, Federalny Urząd zatwierdził propozycję Ministerstwa Obrony dotyczącą zakupu dwóch dodatkowych jednostek.

Zgodnie z kontraktem z 2020 roku, holenderska grupa stoczniowa Damen Naval rozpocznie budowę piątej i szóstej fregaty typu F126. Okręty te będą budowane w Niemczech, w trzech różnych stoczniach: Peene-Werft w Wolgaście, German Naval Yards w Kilonii oraz Blohm+Voss w Hamburgu.

Fregaty F126, przy całkowitej wyporności 10 550 ton, długości 166 metrów i szerokości 21,7 metra, oraz załodze liczącej do 198 marynarzy, swoimi rozmiarami przypominać będą niszczyciele. Jednostki te będą przystosowane do operacji na całym świecie, zarówno w regionach tropikalnych, jak i okołobiegunowych, a jednym z głównych zadań operacyjnych będzie zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP).

Podpisany kontrakt zwiększa łączną wartość programu F126 do ponad 7,4 miliarda euro, co świadczy o znaczących inwestycjach Niemiec w modernizację swojej floty. Pierwsze cztery fregaty mają zostać dostarczone między 2028 a 2031 rokiem, a dodatkowe jednostki dołączą do floty po 2031 roku.

Decyzja ta wpisuje się w długoterminową strategię „Zielbild Marine 2035+”, mającą na celu wzmocnienie zdolności operacyjnych niemieckiej marynarki wojennej. Inwestycje w nowoczesną flotę są kluczowe dla zapewnienia ochrony narodowych interesów i podkreślenia roli Niemiec w kontynuowaniu rozszerzania wpływów morskich swojego kraju na globalną skalę.

Dzięki współpracy z setkami dostawców z całych Niemiec, projekt ten wspiera również krajowy przemysł stoczniowy i technologiczny.

Posiadanie większej liczby okrętów typu F126 przynosi wiele korzyści dla Republiki Federalnej Niemiec. Jest to najszybszy sposób na rozbudowę i modernizację floty nawodnej niemieckiej Deutsche Marine.

Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)