Od otwarcia w 2007 r. terminal DCT Gdańsk obsłużył 15 milionów TEU – poinformowała w czwartek przedstawicielka firmy Katarzyna Frankiewicz. DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Bałtyku, który obsługuje największe kontenerowce na świecie.
„DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, świętuje kolejny kamień milowy w swoim rozwoju. Terminal obsłużył od momentu otwarcia w 2007 roku 15 milionów TEU (kontenerów 20-stopowych), co oznacza, że DCT Gdańsk jest prawdziwym bałtyckim hubem” – podała Frankiewicz.
Do przeładunku 15-milionowego kontenera w DCT Gdańsk doszło 8 kwietnia.
TEU należał do firmy Cosco Shipping i został załadowany na pokład Cosco Shipping Galaxy, jednego z największych statków na świecie. Jednostka ma 400 metrów długości i pojemność 21 tys. TEU. Statek pływa w ramach serwisu Ocean Shipping Alliance, który zapewnia cotygodniowe połączenie portów Korei, Chin i Singapuru z Gdańskiem.
„Obsłużenie 15 mln TEU od momentu rozpoczęcia działalności terminalu w 2007 roku to wspaniałe osiągnięcie, wielki sukces naszych pracowników (…) W ubiegłym roku pandemia spowodowała turbulencje w całej globalnej branży transportowej i logistycznej. Jesteśmy jednak zadowoleni ze wzrostu rok do roku liczby pełnych kontenerów w imporcie i eksporcie. Cieszy nas bardzo także 9-procentowy wzrost przeładunków, który obserwujemy w pierwszym kwartale, z wolumenami przekraczającymi nasze najlepsze wyniki z rekordowego 2019 r.” – powiedział w komunikacie prasowym dyrektor generalny DCT Gdańsk Cameron Thorpe.
DCT Gdańsk kontynuuje duże programy inwestycyjne, które obejmują m.in. rozbudowę bocznicy kolejowej i powiększenie jej z 4 do 7 torów – każdy o długości 750 m.
DCT Gdańsk już teraz jest największym kolejowym punktem przeładunkowym w Polsce i jednym z 10 największych portowych terminali kolejowych w Europie. Dzięki zwiększeniu przepustowości DCT dołączy do pierwszej piątki.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU.
W marcu 2019 r. 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) nabyło konsorcjum Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.), globalnej singapurskiej grupy portowej PSA (40 proc.) i zarządzającej funduszami IFM Investors (30 proc.). Wartość transakcji wyniosła ponad 5 mld zł. Sprzedającym udziały w DCT Gdańsk był fundusz Global Infrastructure Fund II, zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także fundusze MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
Państwowa Grupa PFR skupia instytucje finansowe oferując instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych.
PSA jest globalną grupą portową, posiadającą ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 krajach, w tym m.in. w Singapurze i Antwerpii.
IFM Investors to założona ponad 20 lat temu globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi o wartości 82 miliardów dol. (na dzień 31 grudnia 2018 r.). Jest własnością 27 australijskich funduszy emerytalnych, a jego inwestycje są ściśle powiązane z interesami inwestorów.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.