Fot. Lotniskowiec Fujian Podczas Prób Morskich/@Rupprecht_A
Najnowszy chiński lotniskowiec, Fujian (Fújiàn Jiàn 18) typu-003, opuścił 1 maja stocznię Jiangnan w Szanghaju, aby przeprowadzić swoje pierwsze próby morskie na Morzu Wschodniochińskim. Ten najnowszy i największy okręt, odzwierciedla zaawansowanie technologiczne i strategiczne wzmocnienie Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
Lotniskowiec Fujian (Fújiàn Jiàn 18) typu-003, został zwodowany 17 czerwca 2022 roku. Budowa tej imponującej jednostki rozpoczęła się w połowie 2015 roku. Od momentu zwodowania, Fujian przechodził szereg testów w stoczni Jiangnan, należącej do państwowej korporacji CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju.
Testy obejmowały cumowanie, ostatnie etapy wyposażania oraz próby systemu katapult elektromagnetycznych. 21 kwietnia tego roku uruchomiono napęd okrętu. Następnie, 1 maja w godzinach porannych, lotniskowiec w asyście holowników wyszedł na wody Morza Wschodniochińskiego. Analitycy przewidują, że pełna operacyjność okrętu zostanie osiągnięta do 2025 roku, jednak w przypadku wystąpienia problemów podczas testów, termin ten może przesunąć się do 2026 roku.
Według dostępnych danych, chiński lotniskowiec charakteryzuje się imponującymi wymiarami: długość całkowita pokładu wynosi 320 metrów, a wzdłuż linii wodnej 300 metrów. Szerokość pokładu to 78 metrów, podczas gdy w najszerszym punkcie przy linii wodnej osiąga 39,5 metra. Standardowa wyporność Fujian oscyluje wokół 71 875 ton, natomiast maksymalna wyporność może sięgnąć do 85 000 ton. Napęd jednostki to kombinacja kotłów parowych i silników elektrycznych, co świadczy o zaawansowanej integracji technologicznej.
Jedną z kluczowych cech lotniskowca Fujian (18) jest jego zaawansowany układ CATOBAR z elektromagnetycznymi katapultami startowymi, które nie tylko umożliwiają wystrzeliwanie cięższych i większych samolotów bojowych, ale także wspierają lądowania za pomocą klasycznych lin hamujących.
Dzięki tym nowoczesnym katapultom, Fujian znacząco rozszerza operacyjne możliwości Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, zwiększając ładunek użyteczny niesiony przez wielozadaniowe maszyny bojowe i podnosząc efektywność operacyjną floty. Rozbudowa grupy lotniskowcowej o samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia dodatkowo wzmacnia zdolności strategiczne floty, umożliwiając skuteczniejsze zarządzanie operacjami na szeroką skalę.
Choć chiński lotniskowiec dorównuje technologią najnowszym amerykańskim lotniskowcom, takim jak USS Gerald R. Ford, różni się pod względem napędu – w przeciwieństwie do lotniskowców US Navy oraz francuskiej Marine Nationale, które wykorzystują napęd atomowy zapewniający im teoretycznie nieograniczony czas operacyjny na morzu. Wszystkie amerykańskie lotniskowce zachowają jednak dwie kluczowe przewagi nad Fujian: moc i rozmiar.
Jego obecność na międzynarodowych wodach będzie świadczyć nie tylko o technologicznym postępie, ale także o geopolitycznych dążeniach Chin do wzmocnienia swojej pozycji w regionie Azji i Pacyfiku. Równocześnie, trwają prace nad rozpoczęciem budowy (położeniem stępki) czwartego lotniskowca, typu-004, który również zostanie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną. Planowany okręt, będący większy od Fujian i wyposażony tym razem w napęd atomowy, będzie mógł osiągnąć wyporność nawet 110 000 ton, przewyższając amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.