Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Defence24 Days 2025 – partnerzy zagraniczni w programie Orka [część 2]

Podczas konferencji Defence24 Days 2025, w kolejnej części panelu „Modernizacja Marynarki Wojennej RP” głos zabrali kmdr por. Fernando Aguierre z hiszpańskiej marynarki wojennej oraz Philipp Schön, dyrektor ds. sprzedaży okrętów podwodnych w thyssenkrupp Marine Systems – prezentując propozycje, które mogłyby stanowić fundament dla programu Orka.

Hiszpańska Navantia: doświadczenia i wsparcie dla programu Orka

Jako pierwszy zagraniczny gość głos zabrał kmdr por. Fernando Aguierre, reprezentujący hiszpańską marynarkę wojenną. W swoim wystąpieniu przedstawił drogę, jaką przeszła Armada Española, przechodząc z eksploatacji jednostek typu S-70 do nowoczesnych okrętów podwodnych typu S-80 Plus. Zaznaczył, że był to jeden z najbardziej złożonych i wymagających projektów modernizacyjnych w historii hiszpańskiej floty wojennej.

Aguierre podkreślił, że wejście do służby prototypowego okrętu S-80 Plus wymagało nie tylko samego okrętu, lecz wymagało także opracowania od podstaw kompletnej dokumentacji, w tym standardowych procedur operacyjnych (SOP), instrukcji technicznych, dokumentacji szkoleniowej oraz procedur awaryjnych, które określają sposób działania załogi w sytuacjach bieżących i kryzysowych podczas eksploatacji okrętu. Program wymusił rozbudowę zaplecza szkoleniowego, w tym infrastruktury symulacyjnej i centrów treningowych oraz precyzyjne przygotowanie załóg do obsługi zautomatyzowanego systemu zarządzania platformą i systemu walki. Całość projektu została zrealizowana w ścisłej współpracy z firmą Navantia.

Kluczowym przesłaniem wystąpienia komandora było to, że Polska – podejmując decyzję o pozyskaniu nowoczesnych okrętów podwodnych w ramach programu Orka – będzie musiała zmierzyć się z podobnymi wyzwaniami, które wcześniej dotyczyły Hiszpanii. Dlatego hiszpańska marynarka jest gotowa sprostać takim wyzwaniom jako partner wdrożeniowy, oferując wsparcie szkoleniowe, operacyjne i proceduralne, a także dzieląc się doświadczeniem z procesu transformacji.

Kmdr por. Fernando Aguierre to oficer hiszpańskiej marynarki wojennej, specjalizujący się w działaniach okrętów podwodnych oraz systemach walki. Od 2021 roku odpowiada za system walki na okrętach typu S-80 Plus oraz proces szkolenia i certyfikacji załóg okrętów tego typu. W przeszłości dowodził m.in. okrętem podwodnym Mistral oraz służył na pokładzie francuskich jednostkach atomowych – Rubis i Amethyste w ramach wymiany z Marine Nationale. Jest absolwentem akademii morskiej w Hiszpanii, a także francuskiego kursu dowódców okrętów podwodnych. Obecnie pełni funkcję dowódcy grupy operacyjnej S-80 i przygotowuje się do objęcia dowództwa nad S-82 podczas prób morskich.

Niemcki thyssenkrupp Marine Systems: okręt podwodny 212CD i propozycja trójstronnego partnerstwa NATO

Kolejnym prelegentem był Philipp Schön, dyrektor ds. sprzedaży okrętów podwodnych w thyssenkrupp Marine Systems, który przedstawił propozycję opartą na sprawdzonej platformie okrętów podwodnych typu 212CD. Zwrócił uwagę, że jednostki te zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o prowadzeniu operacji w wodach płytkich – takich jak Morze Bałtyckie – z zachowaniem pełnej skrytości, mobilności i niskiej sygnatury akustycznej.

W swoim wystąpieniu Schön podkreślił, że okręty 212CD wyposażone są w najnowszą generację zintegrowanych systemów zarządzania walką oraz nowoczesne sensory działające na wspólnej infrastrukturze cyfrowej. Zaprezentowano również elementy czwartej generacji napędu niezależnego od powietrza (AIP) oraz rozwiniętą koncepcję systemów bateryjnych, które znacząco wydłużają czas przebywania okrętu pod wodą bez konieczności wynurzania.

Jednym z najważniejszych elementów niemieckiej oferty była propozycja dołączenia Polski do trójstronnego programu realizowanego już przez Niemcy i Norwegię w ramach struktur NATO. Projekt ten zakłada nie tylko wspólny zakup jednostek, lecz także zintegrowaną logistykę, utrzymanie i możliwość ulokowania centrum serwisowego w Polsce. Jak podkreślono, platforma 212CD daje możliwość pełnej niezależności operacyjnej, przy jednoczesnym zachowaniu interoperacyjności w ramach sojuszniczych struktur morskich.

Kolejna część panelu dotyczyła udziału polskiego przemysłu obronnego w procesie modernizacji Marynarki Wojennej RP – głos zabrali przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz PIT-RADWAR. Wśród zagranicznych partnerów swoją ofertę w kontekście programu Orka zaprezentowała również południowokoreańska firma Hanwha Ocean. O wystąpieniach tych trzech podmiotów napiszemy w kolejnej odsłonie naszej relacji z Defence24 Days.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.  

    Ustka: kuźnia kadr dla morskiej energetyki wiatrowej

    PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.

    Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Nowy kierunek i droga do pracy w usteckiej bazie PGE Baltica

    Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach. 

    Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.

    Paweł Lisowski, Starosta Słupski

    „Zielony Wiatr”: jak morska energetyka wiatrowa zmienia przyszłość młodych w Ustce

    Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie. 

    Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii

    Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.

    Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

    PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.

    Źródło: PGE Baltica