Tegoroczna nagroda trafi do Stoczni Remontowej Shipbuilding SA, w której został wybudowany ORP Kormoran pływający pod banderą marynarki wojennej RP. Zwycięzcę wyłoniły media z województw pomorskiego i zachodniopomorskiego zajmujące się tematyką morską.
ORP Kormoran to pierwszy z trzech okrętów projektu 258 Kormoran II, przeznaczonych do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych materiałów wybuchowych w toni wodnej i na dnie. Kadłub ze stali amagnetycznej, zapewnia bardzo niską sygnaturę pól fizycznych. Zintegrowane systemy: dowodzenia, obrony biernej, obserwacji podwodnej, stacje hydrolokacyjne, zdalnie sterowane pojazdy oraz ładunki do niszczenia min.
Więcej o ORP Kormoran w notatce o nominowanych statkach.
– Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. A jednym z najważniejszych problemów branży morskiej jest sytuacja przemysłu stoczniowego. Pomysł, aby przyznawać nagrodę Statek Roku wziął się z tego, że chcemy wyraźnie wesprzeć polskie stocznie, chcemy pokazać, co się w nich dzieje dobrego – mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk. – Bardzo się cieszę, że zarówno organizacje branżowe, jak też inne media włączyły się w naszą inicjatywę. Nagroda Statek Roku jest wręczana podczas Forum Morskiego Radia Gdańsk, ale to nagroda od środowiska medialnego.
– Procedura wyboru Statku Roku jest dwuetapowa – wyjaśnia Artur Kiełbasiński, sekretarz redakcji Radia Gdańsk. – W pierwszym etapie organizacje branżowe nominowały statki, które w ich opinii zasługiwały na nagrodę. W drugim etapie głosowały redakcje. Tworząc taki model wyboru kierowaliśmy się przekonaniem, że następuje tu podwójna weryfikacja. Po pierwsze, mamy gwarancję, że nominowano jednostki nieprzypadkowe, o określonych walorach technicznych. A oddając decyzję w ręce współpracujących mediów chcieliśmy poddać te statki ocenie pod względem oddziaływania na społeczeństwo i ich wpływu na całą branżę.
Do nominowania statków zaprosiliśmy trzy organizacje branżowe.
– Polskie Forum Technologii Morskich
– Forum Okrętowe
– Klaster Morski i Kosmiczny.
Kryteria zgłoszeń były jednoznacznie określone. Pojęcie „statek” było traktowane rozszerzająco. Organizatorzy dopuszczali nominację także jachtów, okrętów i np. pływających jednostek technicznych. Warunkiem było jednak, aby jednostka była przekazana armatorowi, czyli nominować nie można było fragmentów statków wykonywanych np. na zlecenie innych stoczni. Jednostka miała także charakteryzować się innowacyjnością techniczną. Nie miało natomiast znaczenia, w której polskiej stoczni statek był zbudowany. W efekcie pojawiły się nominacji statków zbudowanych w stoczniach morskich i rzecznych. Regulamin dopuszczał także nominowanie do nagrody szczególnie złożonych, innowacyjnych prac remontowych i przebudowy statków.
Nagroda była przyznawana po raz pierwszy, więc organizatorzy elastycznie potraktowali także czas budowy statku i oddania go armatorowi.
– Rok 2020 był specyficzny z powodu pandemii covid19, więc dopuszczaliśmy do rywalizacji statki zbudowane przed 2020 r. – wyjaśnia Kiełbasiński.
Spośród zgłoszonych propozycji redakcje zaproszone do współpracy wskazywały po 2 jednostki, przy czym pierwsza otrzymuje 2 pkt., a druga 1 pkt.
W wyłanianiu Statku Roku uczestniczyły:
– rozgłośnie regionalne: Radio Gdańsk, Radio Koszalin, Radio Szczecin.
– ośrodki TVP (TVP Gdańsk, TVP Szczecin).
– gazety regionalne Polska Press z siedzibą w Gdańsku i Szczecinie (Dziennik Bałtycki, Głos Szczeciński).
– Gazeta Gdańska
Media branżowe:
– wydawca dwutygodnika Namiary na Morze i Handel
– wydawca BTJ
– portalmorski.pl
– gospodarkamorska.pl
– portalstoczniowy.pl
Źródło: Radio Gdańsk