3,5 mld euro rządowego wsparcia dla belgijskich projektów offshore

Komisja Europejska, na podstawie unijnych przepisów o pomocy publicznej, zatwierdziła udzielenie przez rząd Belgii do 3,5 mld euro wsparcia finansowego na realizację trzech projektów związanych z budową morskich farm wiatrowych na Morzu Północnym.

Komisja Europejska uznała, że plan udzielenia przez rząd Belgii dotacji na budowę trzech farm wiatrowych na Morzu Północnym – Mermaid o mocy 235 MW i Seastar o mocy 252 MW, które będą budowane w ramach jednego projektu pod nazwą Seamede, oraz Nortwester 2 o mocy 219 MW – nie stanowi nieuprawnionej pomocy publicznej i jest zgodny z zasadami Unii Europejskiej. Komisja podkreśliła, że projekt budowy trzech belgijskich farm wiatrowych przyczyni się do realizacji wspólnych celów energetycznych i klimatycznych Unii i nie zakłóci konkurencji na jednolitym rynku.

Zobacz też: Prezes Polskiego LNG: budujemy nowe moce Świnoujścia [WYWIAD]

W grudniu 2016 roku Komisja Europejska zatwierdziła belgijski plan inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową, w ramach którego operatorzy farm mają otrzymać certyfikaty od belgijskiej komisji (Commision for Elektricity and Gas Regulation – CREG). Operatorzy mogą sprzedać te certyfikaty operatorowi belgijskiego systemu przesyłowego Elia po cenie wyższej niż ta, która otrzymują za energię elektryczną sprzedawaną na rynku. Wsparcie dotyczące morskich farm wiatrowych Mermaid, Seastar i Northwester 2, na którego udzielenie Komisja Europejska właśnie wyraziła zgodę, jest przyznawane w ramach tego programu.

Komisja stwierdziła także, że pomoc na realizację tych trzech projektów offhore jest konieczna i będzie miała charakter zachęty, ponieważ bez wsparcia finansowego z belgijskich środków publicznych budowa farm nie byłaby opłacalna z finansowego punktu widzenia. Na podstawie informacji przekazanych przez rząd Belgii Komisja Europejska stwierdziła, że poziom wsparcia finansowego jest zgodny z wytycznymi w tej sprawie i nie będzie on stanowił nadmiernej rekompensaty.

Zobacz też: LNG z Rosji płynie do Brazylii. Novatek dostarczył pierwszy ładunek.

Projekt Seamade jest obecnie rozwijany przez Seamade NV, spółkę joint-venture zawiązaną przez spółki Otary (70 proc.), Electrabel (17,5 proc.) oraz Eneco Wind Belgium (12,5 proc.), a kwestie związane z finansowaniem budowy mają zostać zamknięte pod koniec bieżącego roku. Budowa ma morskiej farmy wiatrowej Seamade ma się rozpocząć w przyszłym roku, a prąd z wiatraków ma popłynąć za dwa lata.

Z kolei projekt Northwester 2 realizują spółki Parkwind oraz Summit Tailwind Belgum. Farma będzie składała się z 23 turbin wiatrowych MHI Vestar o mocy 9,5 MW. Farma powstanie w belgijskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Jej uruchomienie powinno nastąpić w 2020 roku.

Podpis: tz

Offshore – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.