Chrzest fregaty Jerônimo de Albuquerque dla brazylijskiej Marinha do Brasil

8 sierpnia w brazylijskim Itajaí odbyła się uroczystość chrztu i wodowania drugiej z czterech lekkich fregat typu Tamandaré, budowanych w ramach programu modernizacji Marinha do Brasil. Jednostka otrzymała imię Jerônimo de Albuquerque (F201), a za jej budowę odpowiada stocznia TKMS Estaleiro Brasil Sul, będąca filią niemieckiego koncernu thyssenkrupp Marine Systems.

Matką chrzestną fregaty została Lu Alckmin, żona wiceprezydenta Brazylii. Podczas ceremonii zaprezentowano kadłub okrętu, którego stępkę położono w czerwcu 2024 roku. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz federalnych i stanowych, kadra dowódcza Marynarki Wojennej Brazylii, menedżerowie stoczni TKMS oraz partnerzy programu, w tym konsorcjum projektowe Águas Azuis z udziałem Embraer Defense & Security i Atech.

Wzmocnienie floty i przemysłu okrętowego

Program budowy lekkich fregat typu Tamandaré ma nie tylko zwiększyć potencjał bojowy Marinha do Brasil, lecz także pobudzić krajowy przemysł okrętowy. Dzięki inwestycji powstało 2000 nowych miejsc pracy bezpośrednio w stoczni, a całkowite zatrudnienie w zakładzie wzrosło do 6000 osób. W ramach łańcucha dostaw powstało kolejne 15 000 miejsc pracy, obejmujących ponad 1000 przedsiębiorstw w całej Brazylii – od branży stalowej po elektronikę i technologie informatyczne.

Niemiecka stocznia TKMS, która jest w trakcie oddzielania się od koncernu thyssenkrupp, traktuje brazylijski program jako ważną okazję do wzmocnienia swojej pozycji w Ameryce Południowej.

Charakterystyka fregaty Jerônimo de Albuquerque

Fregata Jerônimo de Albuquerque otrzyma klasyczny zestaw uzbrojenia do działań w każdych warunkach. Główne uzbrojenie artyleryjskie stanowi armata Leonardo 76 mm, wspierana przez 30-mm armatę Sea Snake oraz dwa zdalnie sterowane stanowiska 12,7 mm Sea deFNder.

Obronę przeciwlotniczą zapewni MBDA Sea Ceptor (CAMM), odpalany z 12-komorowej wyrzutni pionowego startu(GWS.35). Do zwalczania celów nawodnych przewidziano osiem pocisków przeciwokrętowych MANSUP. Zdolności w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) zabezpieczają dwie potrójne wyrzutnie SEA TLS-TT dla lekkich torped 324 mm Mk 46, wspierane przez wyrzutnie celów pozornych Terma C-Guard.

Czytaj więcej: Ceremonia wodowania i chrztu fregaty Tamandaré

Pakiet sensorów obejmuje radar obserwacji ogólnej TRS-4D AESA, radar dozorowy RTX w paśmie S, dwa radary nawigacyjne w paśmie X, system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2 oraz głowice optoelektroniczne Safran PASEO XLR. Pod kilem pracuje sonar Atlas ASO 713.

Na rufie fregaty przewidziano pokład i hangar dla śmigłowców SH-60B Seahawk, H225M lub Super Lynx Mk 21B, a także dla bezzałogowego statku powietrznego ScanEagle.

Kolejne etapy programu dla Marinha do Brasil

Prototypowa fregata serii, Tamandaré (F200), została zwodowana w sierpniu 2024 roku i jest obecnie doposażana. Natomiast trzeci okręt, Cunha Moreira (F202), znajduje się w budowie od listopada 2024 roku. Plan zakłada przekazanie wszystkich czterech zamówionych okrętów – w tym Mariz e Barros (F203) – do służby w latach 2025–2028. Opcja rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery jednostki pozostaje otwarta, co mogłoby znacząco zwiększyć zdolności morskie Brazylii.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.