Cięcie blach w stoczni CRIST

18.11.2022 w stoczni CRIST odbyła się ceremonia cięcia blach nowego projektu jednokadłubowego statku dla armatora ULSTEIN VERFT o numerze roboczym NB318. Jednostka ma służyć do obsługi farm wiatrowych. Współpraca stoczni CRIST z armatorem rozpoczęła się w 2013 r. od projektu NB 301, w którym stocznia zrealizowała 14 projektów, obecnie prowadzone są prace nad projektami numer 15 i 16.
Budowana jednostka będzie w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób.
Statek będzie napędzany elektrycznie, wspomagany bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję. System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz umożliwi sprawny załadunek i rozładunek statku. Kształt kadłuba zapewni doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Oparty jest na technologii ULSTEIN TWIN X-STERN, jest to cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększy funkcjonalność dzięki pozytywnemu wpływowi na utrzymanie położenia statku, reakcję fal, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal, wilgotności pokładu i rozprysku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/markos-zaciesnia-wspolprace-z-fundacja-przystan/

Jednostka będzie zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Jednostka będzie miała długość całkowitą 89,6 m i szerokość 19,2 m.
ULSTEIN VERFT to nasz stały klient. Współpraca z nim jest bardzo owocna, co widać po liczbie zrealizowanych projektów. ULSTEIN ma patent na nieszablonowy kształt dziobu i rufy, z którym jesteśmy już dobrze zaznajomieni. Od lat pracujemy zgodnie z ich standardami. Budowę kadłubów realizujemy na bieżąco w trakcie tworzenia i cotygodniowego spływu dokumentacji. Wypracowaliśmy wzajemne zaufanie, które pozwala nam przystąpić do prefabrykacji kolejnych jednostek.
Jakub Sobotko, projekt manager w stoczni CRIST jednostki NB318
Źródło: Stocznia CRIST

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










