Co najmniej 6 ofiar śmiertelnych osunięcia się bloku skalnego na jeziorze

Co najmniej sześć osób zginęło, a ponad 30 zostało rannych w rezultacie osunięcia się w sobotnie popołudnie bloku skalnego na jeziorze Furnas, w stanie Minas Gerais, w środkowo-wschodniej Brazylii. Ofiarami są głównie pasażerowie łodzi turystycznych.
Jak poinformowały władze stanowe, w sobotni wieczór wciąż trwają poszukiwania około 20 osób, które znajdowały się w łodziach zgruchotanych przez dużych rozmiarów blok skalny.
Do tragicznego zdarzenia doszło w miejscu stanowiącym dużą atrakcję turystyczną stanu Minas Gerais, w pobliżu miasta Capitolio. W momencie tragedii w sąsiedztwie osuwającego się urwiska przebywało około 70 turystów. Kilku z nich sfilmowało moment runięcia bloku skalnego na łodzie motorowe.
Na nagraniach, które trafiły już do sieci widać łodzie z turystami, które desperacko próbują oddalić się od osuwającego się urwiska. Słychać krzyki przerażonych osób znajdujących się w pobliskich łodziach.
Zdaniem służb ratowniczych głównym powodem oderwania się bloku skalnego mogły być intensywne opady deszczu, które w ostatnich dniach nawiedziły stan Minas Gerais.
Autor: Marcin Zatyka/PAP

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









