Delegacja MON i PGZ S.A. w PGZ Stocznia Wojenna

Wczoraj, w PGZ Stocznia Wojenna odbyła się delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej, której przewodniczył wiceminister Paweł Bejda. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.

W spotkaniu uczestniczyli m.in.:

  • Paweł Bejda, Wiceminister Obrony Narodowej,
  • admirał Jarosław Ziemiański, Inspektor Marynarki Wojennej,
  • generał brygady Artur Kuptel, Szef Agencji Uzbrojenia,
  • pułkownik Krzysztof Komorowski, Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej,
  • Jan J. Grabowski, Członek Zarządu PGZ SA,
  • Cezary Cierzan, Dyrektor Departamentu Technologii Morskich PGZ,

oraz inne ważne osoby z MON, Agencji Uzbrojenia i Marynarki Wojennej RP.

Podczas wizyty Prezes Marcin Ryngwelski, MBA, wraz z Członkinią Zarządu Beatą Koniarską zaprezentowali gościom postępy prac nad budową prototypowej fregaty Wicher, której stępka została położona 31 stycznia b.r.

Projekt ten realizowany w ramach programu MIECZNIK, stanowi kluczowy element modernizacji Marynarki Wojennej RP. To historyczne przedsięwzięcie ma na celu wzmocnienie potencjału obronnego Polski oraz promowanie krajowych technologii w sektorze morskim.

Fregaty MIECZNIK zostaną wyposażone w najnowocześniejsze systemy obrony powietrznej oraz zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Okręty te będą miały na pokładzie zaawansowane sensory i efektory, takie jak radar dozoru ogólnego NS50 i wielofunkcyjny system radiolokacyjny Sea Master 410.

Jesteśmy na początkowym etapie realizacji programu MIECZNIK, który jest nie tylko ogromnym krokiem naprzód dla Marynarki Wojennej RP, ale także wyzwaniem, które przyczynia się do rozwoju naszego przemysłu stoczniowego. Budowa trzech nowoczesnych fregat to okazja, by pokazać światu, że Polska potrafi budować nowoczesne okręty wojenne. Dzięki ścisłej współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową i naszymI partnerami zagranicznymi oraz zaangażowaniu całego zespołu jesteśmy w stanie sprostać międzynarodowym standardom i wzmacniać naszą pozycję w sektorze okrętowym na arenie międzynarodowej.

Marcin Ryngwelski, Prezes PGZ Stocznia Wojenna

Autor: Mariusz Dasiewicz/PGZ

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski