Enea miała 244,07 mln zł zysku netto, 779,33 mln zł zysku EBITDA w II kw. 2022 r. 

Enea odnotowała 244,07 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 316,52 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 384,45 mln zł wobec 356,27 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł odpowiednio: 779,33 mln zł wobec 734,69 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7 475,16 mln zł w II kw. 2022 r. wobec 4 811,07 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2022 r. spółka miała 739,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 704,81 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 14 730,43 mln zł w porównaniu z 9 890,51 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA wyniósł w I poł. br. odpowiednio: 1 838,66 mln zł wobec 1 662,29 mln zł zysku rok wcześniej.
„W obszarze Wydobycie osiągnięta została [w I poł. br.] EBITDA na poziomie 606,3 mln zł (wzrost r/r o 277,8 mln zł). Wyższy wynik EBITDA wynika głównie ze zwiększonej sprzedaży węgla (wzrost wolumenu, wzrost średniej ceny sprzedaży), częściowo skompensowanej wzrostem kosztów działalności operacyjnej” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
„Obszar Wytwarzanie odnotował wynik EBITDA na poziomie 672,8 mln zł (wzrost r/r o 17,4 mln zł). Wyższy wynik EBITDA wynika głównie ze wzrostu wyniku w Segmencie Ciepło, wzrost r/r o 31,2 mln zł (głównie na skutek wzrostu marży jednostkowej) oraz w Segmencie Elektrowni Systemowych, wzrost r/r o 26,3 mln zł (wzrost marży na wytwarzaniu, przy jednoczesnym utworzeniu rezerw na umowy rodzące obciążenia oraz spadku marży na obrocie i Rynku Bilansującym). W Segmencie OZE odnotowano spadek wyniku EBITDA, spadek r/r o 40 mln zł, na co wpływ miało głównie utworzenie rezerwy na umowy rodzące obciążenia oraz wzrost kosztów zużycia biomasy” – czytamy dalej.
Obszar Dystrybucja odnotował wynik EBITDA na poziomie 633,9 mln zł (spadek r/r o 53,6 mln zł). Spadek wyniku jest efektem wyższego poziomu kosztów operacyjnych, niższej marży z działalności koncesjonowanej oraz niższego wyniku na pozostałej działalności operacyjnej, podano także.
„Obszar Obrót odnotował wynik EBITDA na poziomie -33,6 mln zł (spadek r/r o 42,5 mln zł). Spadek wyniku EBITDA wynika głównie z: niższego poziomu zrealizowanej marży na rynku detalicznym (na skutek gwałtownego wzrostu cen zakupu energii elektrycznej i paliwa gazowego na rynku hurtowym oraz wzrostu cen PM OZE), wyższych kosztów rezerw z tytułu roszczeń wypowiedzianych umów PM OZE oraz ze zmiany poziomu rezerw dotyczących umów rodzących obciążenia. Jednocześnie odnotowano wyższy wynik z tytułu aktualizacji wyceny kontraktów CO2” – napisano także.
W I poł. 2022 r/ Grupa Enea wydała na inwestycje 1 078 mln zł.
Produkcja węgla handlowego wyniosła 5,6 mln ton, sprzedaż węgla handlowego – ponad 5,2 mln ton.
Grupa wytworzyła 13,3 TWh energii elektrycznej. Sprzedaż ciepła w segmencie Wytwarzanie wyniosła 3,9 PJ. Sprzedaż usług dystrybucyjnych odbiorcom końcowym wyniosła 10,2 TWh. Wolumen sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego odbiorcom detalicznym wyniósł 12 TWh, wymieniono także.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2022 r. wyniósł 368,22 mln zł wobec 506,68 mln zł zysku rok wcześniej.
Źródło: ISBnews

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











