Fincantieri z kontraktem na dwa kolejne wycieczkowce dla AIDA Cruises

Włoski koncern stoczniowy Fincantieri podpisał umowę z Carnival Corporation & plc na zaprojektowanie i budowę dwóch nowych wycieczkowców dla armatora AIDA Cruises. Będą to pierwsze w historii jednostki tej niemieckiej marki budowane przez włoską grupę, co symbolicznie otwiera nowy rozdział we współpracy Fincantieri z rynkiem niemieckojęzycznym oraz wzmacnia więzi w ramach globalnej floty Carnival Corporation.

Wartość kontraktu, choć nie została ujawniona, została określona jako bardzo istotna – zarówno z punktu widzenia portfela zamówień Fincantieri, jak i planów rozwoju floty AIDA Cruises.

Nowy rozdział w relacjach Fincantieri i Carnival Corporation

Choć Fincantieri zbudował już 75 statków wycieczkowych dla różnych linii należących do Carnival Corporation – po raz pierwszy zostanie zaangażowany w budowę jednostek przeznaczonych bezpośrednio dla AIDA Cruises. To znaczący krok, który nie tylko zwiększa zaangażowanie włoskiej grupy w niemiecki segment rynku, ale również potwierdza jej status jako lidera w dziedzinie zaawansowanej inżynierii stoczniowej.

Dostawy jednostek przewidziane są odpowiednio na początek 2030 oraz koniec 2031 roku. Na pokładach tych jednostek pasażerowie będą mieli do dyspozycji około 2100 kabin pasażerskich, a napęd zapewnią silniki zasilane LNG, biopaliwami oraz ewentualnie paliwami niskoemisyjnymi – zgodnie z długofalowymi celami dekarbonizacji w branży morskiej.

Technologia zrównoważonego rozwoju na morzu

Jak podkreślił Pierroberto Folgiero, prezes i dyrektor generalny Fincantieri, nowy kontrakt to nie tylko rozszerzenie portfolio firmy, ale także wyraz zaufania wobec jej zdolności inżynieryjnych i produkcyjnych:

To kamień milowy w naszej historii współpracy z Carnival Corporation. Nowe jednostki będą wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie w zakresie zrównoważonego rozwoju i ograniczenia zużycia energii, co wpisuje się w dążenie do redukcji śladu węglowego branży morskiej.

Wspomniane jednostki będą budowane w oparciu o rozwiązania spełniające nie tylko wymagania IMO, ale także prognozowane normy środowiskowe w kolejnych dekadach.

Źródło: Fincantieri

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.