Fińska firma dostarczy pogłębiarkę na tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję

Za 116 mln zł fińska firma dostarczy pogłębiarkę na tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Wyłonienie firmy, która dostarczy specjalistyczna jednostkę nastąpiło po trzecim przetargu – poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, podczas pierwszego przetargu nie zgłosił się nikt chętny. Podczas drugiego fińska firma była jedyną, która przedstawiła swoją ofertę, ale przewyższała ona kwotę, jaką na to zadanie miał Urząd Morski w Gdyni. W trzecim przetargu ponownie fińska firma zgłosiła swoją ofertę.

Początkowo zakładano, że za dostarczenie jednostki Urząd Morski zapłaci nie więcej niż 80 mln zł, teraz zwiększono kwotę do 116 mln zł.

Postępowanie przetargowe dotyczyło dostawy nasiębiernej pogłębiarki, obejmujące jej zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę do portu w Elblągu. Wykonawca przeprowadzi też przeszkolenie personelu w zakresie operowania statkiem (pogłębiarką) i jego wyposażeniem.

Urząd Morski w Gdyni podał, że pogłębiarka ma służyć pracom konserwacyjnym i utrzymaniowym na głównym torze wodnym, który powstanie po zrealizowaniu budowy toru wodnego łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – na torze biegnącym przez Zalew i przez rzekę Elbląg. Wykorzystywana ma być również przy pracach pogłębiarskich i podczyszczeniowych na torach prowadzących do małych portów Zalewu Wiślanego.

Projekt budowy nowej drogi wodnej z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską dotyczy nie tylko samego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Aby inwestycja była funkcjonalna, oprócz przekopu inwestor zaplanował także inwestycje uzupełniające.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał ostatnio, że wszystko wskazuje na to, iż pierwsze jednostki przez kanał przepłyną jeszcze w tym roku.

Autor: Agnieszka Libudzka/PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

    Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

    Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.

    Służba na morzu, walka o życie

    Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.

    Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.

    Prośba redakcji do środowiska ludzi morza

    Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.

    Jak pomóc

    Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.

    Zbiórka:
    https://www.siepomaga.pl/kacper-dziugan