Flota Północna: Rozpoczęły manewry na Morzu Barentsa

Siły rosyjskiej Floty Północnej oraz zgrupowania arktycznego rozpoczęły manewry na Morzu Barentsa i tamtejszych poligonach – poinformowała agencja TASS. W ćwiczeniach ma wziąć udział 1,2 tys. wojskowych, 30 okrętów, 140 jednostek sprzętu bojowego i 20 samolotów.

„Siły i wojska Floty Północnej przystąpiły do ćwiczeń w ramach manewrów z Arktycznym Zgrupowaniem Ekspedycyjnym” – podała agencja TASS we wtorek późnym wieczorem, powołując się na służbę prasową Floty Północnej. Manewry, jak podano, były zaplanowane.

Większość ćwiczeń ma odbywać się na wodach Morza Barentsa, na poligonach morskich oraz na poligonach lądowych w Obwodzie Murmańskim. Wezmą w nich udział m.in. takie jednostki jak krążownik lotniczy Admirał Gorszkow, niszczyciel rakietowy Siewieromorsk, okręt desantowy Iwan Grien, okręty podwodne, jednostki nawodne oraz samoloty i śmigłowce Floty Północnej.

Jak pisze agencja RIA Nowosti, manewry „pozwolą ocenić poziom przygotowania kierowania flotą w sytuacjach kryzysowych na Oceanie Arktycznym, a także dowodzenia siłami i wojskami w ramach zapewnienia bezpieczeństwa wojskowego i bezpieczeństwa morskiej działalności gospodarczej”.

W ubiegły czwartek ministerstwo obrony Rosji zapowiedziało na styczeń i luty manewry marynarki wojennej z udziałem 140 okrętów, ponad 60 samolotów i 10 tys. wojskowych, które zostaną przeprowadzone na morzach Śródziemnym, Północnym i Ochockim oraz na Oceanie Spokojnym i Atlantyckim.

W poniedziałek poinformowano o rozpoczęciu manewrów na Bałtyku z udziałem 20 okrętów i jednostek Floty Północnej.

Źródło: PAP

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Jeden komentarz

  1. Z tego co powszechnie wiadomo – Admirał Gorszkow jest fregatą typu 22350, oddaną do użytku Flocie Północnej w 2018 r. Skądinąd jedyny lotniskowiec (wg ichniej nomenklatury „krążownik lotniczy”) spod bandery FR to nadal nieszczęsny Kuzniecow, którego pobyt „na sznurku” przewidywany jest optymistycznie co najmniej do 2023 r. Tak na marginesie, Iwan Grien (proj.11711), którego stępkę położono w 2004 r.(sic!), w czasie prób, prowadzonych od czerwca 2016 do czerwca 2018 – zdołał się „wykazać”: problematycznymi silnikami i niewiele lepszą statecznością. No cóż – „żiełajem uspiechow na Barientsowom Morie, tawariszczi”!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.