Francuska fregata udaremnia przemyt narkotyków na Oceanie Indyjskim

Francuska marynarka wojenna opublikowała film na Twitterze, pokazujący przejęcie narkotyków podczas rutynowego patrolu w północnej części Oceanu Indyjskiego.
27 grudnia fregata Guépratte typu La Fayette, patrolowała północno-zachodnią część Oceanu Indyjskiego. Okręt jest częścią wielonarodowych sił, które patrolują ten region. W trakcie rutynowego patrolu załoga okrętu zauważyła jednostkę dhow (statek rybacki używany w regionie Morza Czerwonego i Oceanu Indyjskiego). Po krótkiej obserwacji uznano, że statek jest bezpaństwowy w wyniku czego wydano rozkaz zatrzymania i przeszukania jednostki.
Podczas przeszukania, na pokładzie statku dhow francuscy marynarze znaleźli blisko 500 kg heroiny i prawie 4 tony marihuany. Część narkotyków prawdopodobnie była przeznaczona na rynek europejski. Wartość skonfiskowanych narkotyków szacuje się na około 50 mln euro.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/dyktator-rozmieszcza-na-atlantyku-fregate-z-nowymi-pociskami-hipersonicznymi/
Przejęcie narkotyków na Morzu Arabskim odbyło się w ramach misji zwalczania nielegalnego handlu podejmowanej przez Combined Task Force 150 (CTF 150). CTF 150 jest jedną z trzech wielonarodowych sił operacyjnych wchodzących w skład połączonych Sił Morskich, których celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego w regionie poprzez zwalczanie nielegalnego handlu mogącego finansować działalność terrorystyczną lub przestępczą.
Fregata Guépratte ma 125 metrów długości, 14,4 metrów szerokości, 4,8 metra zanurzenia i 3 600 ton wyporności. Jednostkę oddano do użytku w 2001 roku. Okręt patroluje Zatokę Omańską i Zatokę Perską w ramach bezpośredniego wsparcia operacji AGENOR, morskiego komponentu inicjatywy pod przewodnictwem europejskim.
Okręt uzbrojony jest w wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Crotale oraz przeciwokrętowych Exocet. Oprócz tego fregata jest wyposażona w działo kaliber 100 mm oraz dwa działka kaliber 20 mm. Wsparcie lotnicze zapewnia jeden śmigłowiec.
Fregaty rakietowe typu La Fayette są francuskimi wielozadaniowymi fregatami rakietowymi, które znajdują się na wyposażeniu marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej, Francji, Singapuru i Tajwanu.
Źródło: Marynarka Wojenna Francji

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











