Grupa Lotos miała 990 mln zł zysku netto

Grupa Lotos odnotowała 990 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2021 r. wobec 7,5 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 1 395 mln zł wobec 17,4 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA LIFO wyniósł 1 477,7 mln zł wobec 200,8 mln zł rok wcześniej.
„W IV kw. 2021 r. wynik EBITDA LIFO na poziomie 1,48 mld zł, tj. o 636% wyższym r/r, w tym wzrost wyniku EBITDA segmentu wydobywczego o 315% r/r do 0,58 mld zł oraz segmentu produkcji i handlu o 1 406% r/r do 0,95 mld zł” – czytamy w prezentacji wynikowej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 10 644,8 mln zł w IV kw. 2021 r. wobec 5 203,6 mln zł rok wcześniej.
Przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł 2,612 mln ton w IV kwartale 2021 r. i był o 4% większy r/r.
Rafineria Grupy Lotos przerobiła w 2021 roku ok. 9,9 mln ton ropy naftowej i wyprodukowała 11 mln ton produktów, przy bliskim maksymalnemu wykorzystaniu zainstalowanych mocy wytwórczych. Główny udział w strukturze produkcji miał olej napędowy. Wyprodukowano go ok. 6 mln ton, czyli o 3,8% więcej niż w poprzednim roku. Oczyszczony wynik EBITDA LIFO segmentu wyniósł 3,02 mld zł wobec 0,91 mld zł w poprzednim roku.
Na koniec 2021 roku działało 520 stacji paliw z logo Lotos – wzrost o 7 w stosunku do końca 2020 roku.
Średnie dzienne wydobycie węglowodorów wyniosło 16 320 boe w IV kw. (-10% r/r). W 2021 roku średnie dzienne wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego wynosiło 17,3 tys. boe. Oczyszczony wynik EBTDA LIFO segmentu wydobywczego wyniósł 1,22 mld zł wobec 0,47 mld zł w poprzednim roku. Wynikało to przede wszystkim ze wzrostu notowań gazu ziemnego i ropy na światowych rynkach.
Nakłady inwestycyjne koncernu w IV. kw. wyniosły 356 mln zł, w tym 270 mln zł w segmencie produkcji i handlu, a 86 mln zł w segmencie wydobywczym, w porównaniu do 230 mln zł (odpowiednio 155 mln zł i 75 mln zł) rok wcześniej.
W całym 2021 r. capex wyniósł 1 048 mln zł, w tym 645 mln zł w segmencie produkcji i handlu, a 403 mln zł w segmencie wydobywczym, wobec 842 mln zł (odpowiednio 457 mln zł i 385 mln zł) w roku 2020.
„Po raz kolejny Lotos wygenerował wysokie przepływy z działalności operacyjnej, które zbliżyły się do poziomu 2,9 mld zł. Jednocześnie dalszemu obniżeniu uległo zadłużenie finansowe. Na dzień 31 grudnia 2021 roku dług netto osiągnął poziom 0,67 mld zł wobec 1,93 mld zł na dzień 31 grudnia 2020 roku, a wskaźnik relacji długu netto do oczyszczonego wyniku EBITDA spadł do poziomu 0,16x w porównaniu do 1,42x na koniec 2020 roku” – czytamy w komunikacie.
W I-IV kw. 2021 r. spółka miała 3 212 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1 146 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 33 123,6 mln zł w porównaniu z 20 908,6 mln zł rok wcześniej.
„Wynik EBITDA LIFO za 2021 r. wyniósł 4,23 mld zł wobec 1,36 mld zł rok wcześniej, tj. był wyższy o 212%, w tym: wynik EBITDA segmentu wydobywczego wrósł o 160,5% r/r do 1,22 mld zł, głównie z powodu wyższych cen ropy (69% r/r) i gazu (390% r/r) pomimo spadku wolumenu wydobycia (o -14,6% r/r), wynik EBITDA LIFO segmentu produkcji i handlu wzrósł o 234% r/r do 3,02 mld zł, głównie wzrastającego popytu i znacznego wzrostu cracków dla kluczowych produktów naftowych (113% dla benzyny, 65% r/r dla paliwa lotniczego), pomimo spadku średniej marży dla oleju napędowego (o 11% r/r)” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-IV kw. 2021 r. wyniósł 2 519,9 mln zł wobec 881,4 mln zł straty rok wcześniej.
Źródło: ISBnews

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













