Guangxi (32) drugi chiński okręt typu 075 wcielony do służby w chińskiej flocie

30 grudnia prawdopodobnie wcielono kolejny okręt typu 075 (nazwa NATO: Yushen-class LHA). Nazwa okrętu pochodzi od Guangxi (广西), autonomicznego regionu położonego w południowych Chinach, graniczącego z Wietnamem i Zatoką Tonkińską.

Pierwszy okręt tego typu Hainan (31) został przekazany do służby w PLAN podczas wielkiej ceremonii 23 kwietnia 2021 roku w bazie morskiej w Sanya (wyspa Hainan) w obecności chińskiego prezydenta Xi Jinpinga. Okręt został zwodowany we wrześniu 2019 roku i rozpoczął próby morskie w sierpniu 2020 roku. Guangxi (32) został zwodowany w kwietniu 2020 roku i rozpoczął próby morskie w grudniu 2020 roku. Trzeci okręt typu 075 został zwodowany w styczniu tego roku i rozpoczął próby morskie w listopadzie. 

Chińska marynarka wojenna oficjalnie rozpoczęła prace nad typem 075 w 2011 roku. Projekt zakładał budowę lotniskowca śmigłowcowego o wyporności ponad 30 000 ton. Jego celem jest prawdopodobnie zwiększenie zdolności „pionowego” szturmu amfibijnego, z myślą o bardzo górzystym wschodnim wybrzeżu Tajwanu. Oficjalne dane mówią o: wyporności 36000 ton, pojemności 28 śmigłowców, siłowni o mocy 12 000 kW i uzbrojeniu w postaci czterech systemów obrony bezpośredniej, w tym dwóch typu HQ-10 i dwóch H/PJ-11.

Pierwszy typ 075 został zbudowany w rekordowym czasie (stało się to obecnie normą w chińskim przemyśle stoczniowym: niezwykle szybkie tempo budowy, któremu nikt nie jest w stanie dorównać). Szacuje się, że PLAN zamówi w sumie osiem LHD, choć możliwe jest zbudowanie drugiej czwórki w większej wersji określanej jako typ 076.

Po osiągnięciu pełnej gotowości operacyjnej nowy LHD typu 075 wzmocni zdolności amfibijne PLAN, które obecnie opierają się na konstrukcji LPD typu 071.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.