Hanwha Ocean – program Orka i 100 mln USD w tle

Hanwha Ocean ogłosiła inwestycję 100 mln USD w program ORKA, która ma przynieść Polsce pełny transfer technologii, rozwój zdolności MRO oraz ponad 1300 miejsc pracy. Projekt ma wzmocnić stocznie, łańcuchy dostaw i unowocześnić Marynarkę Wojenną RP.

ORKA: transfer technologii, MRO i nowe miejsca pracy

Kluczowym elementem oferty Hanwha Ocean jest pełny transfer technologii oraz budowa zdolności MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) w kraju. Polscy inżynierowie i stocznie mają samodzielnie modernizować i serwisować dostarczone jednostki, co przesuwa kompetencje z poziomu montażu na projektowanie i obsługę całego cyklu życia okrętów.

🔗 Czytaj więcej: Famor dostarczy systemy dla projektów Hanwha Ocean. W tle program Orka

Inwestycja obejmuje stworzenie ponad 1300 miejsc pracy i wzmocnienie lokalnych stoczni oraz dostawców. Według OECD sektor stoczniowy w województwie pomorskim zatrudnia dziś ok. 27 tys. osób. ORKA może znacząco zwiększyć tę liczbę, przyciągając także centra badawcze i projekty eksportowe.

Partnerzy w Polsce, szkolenia dla załóg i inżynierów

Hanwha Ocean już współpracuje z polskimi firmami, m.in. PGZ Stocznia Wojenna, SR Nauta, Famor, Hydromega, Enamor i Rockfin. Pokazuje to, że polski przemysł obronny nie jest tylko podwykonawcą, ale realnym partnerem w globalnych łańcuchach dostaw.

🔗 Czytaj też: Hanwha Ocean z propozycją okrętów podwodnych KSS-III w programie Orka

Oferta obejmuje kompleksowe szkolenia: od symulatorów i praktyki pokładowej po ćwiczenia morskie. Program przygotuje marynarzy do pełnej obsługi systemów bojowych, a techników i inżynierów – do serwisu, certyfikacji i wsparcia technicznego w ramach MRO.

Korea Południowa ma wieloletnie doświadczenie w projektach KSS-III, gdzie zastosowano technologie AIP, akumulatory litowo-jonowe i wyrzutnie pionowego startu (VLS). To połączenie nowoczesnych rozwiązań, infrastruktury i know-how umożliwia szybką lokalizację produkcji i rozwój kompetencji w Polsce.

Źródło: Hanwha Ocean

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford

    Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy

    Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.

    Przejście do etapu wyposażania kadłuba

    Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.

    Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.


PolskiplPolskiPolski