Zestaw nawigacji podwodnej na ORP „KORMORAN” do naprawy

5 maja 2022 r. Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła postępowanie na naprawę zestawu nawigacji podwodnej HiPAP 501B/K na ORP „KORMORAN”.

Termin składania ofert Zamawiający ustalił na dzień 10 maja 2022 r.

Zgodnie z wykazem prac naprawczych zamieszczonym na platformie zakupowej Zamawiającego zwycięzca przetargu  w terminie do 18 lipca 2022 r. zobligowany będzie do wykonania dwóch zasilaczy:

– PCB Power Supply PSU -48 VDC,

– PCB Power Supply PSU-MAIN.

Zwycięzca zobligowany będzie również do uruchomienia systemu, przeprowadzenia jego konfiguracji i sprawdzenia w porcie poprawności działania systemu przy wykorzystaniu transponderów.

Usterka na okręcie nie wyłącza z możliwości wykonywania bieżących zadań. ORP Kormoran bierze aktualnie udział w fazie morskiej operacji rozminowania pk. OPEN SPIRIT 2022. 

OPR Kormoran opuścił swoje MSD w czwartek i do portu w Kłajpedzie dotarł w piątek 6 maja. Do wczoraj okręty stały w porcie i szykowały się do realizacji zadań na morzu. Dziś rano okręty opuściły port i wyszły na Bałtyk w celu rozpoczęcia fazy morskiej operacji.

Open Spirit to coroczna operacja organizowana na przemian przez siły morskie Litwy, Łotwy i Estonii. Jej głównym celem jest oczyszczanie morskich szlaków komunikacyjnych u wybrzeży państw bałtyckich z pozostałości po działaniach minowych z okresu I i II wojny światowej.

Ponadto wykonanie naprawy „bieżącej” przed zakończeniem postępowania na Naprawę średnią i dokowa ORP Kormoran (termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa w 9 maja) poddaje pod wątpliwość szybkie przystąpienie do remontu 258/1.

Źródło: Platforma Zakupowa Komendy Portu Wojennego Gdynia/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering