Jak ochrona oceanów wpływa na przyszłość turystyki morskiej [ANALIZA]

Niezastąpiona rola oceanów w rozwoju turystyki morskiej zobowiązuje branżę do szczególnej troski o ich stan. Działania na rzecz ochrony morskiej bioróżnorodności i ograniczania zanieczyszczeń przekształcają się z zobowiązań moralnych w ekonomiczną konieczność, kluczową dla zapewnienia ciągłości i prosperity sektora turystycznego.

Turystyka morska: Między rozwojem gospodarczym a ochroną ekosystemów

Turystyka morska, opierając się na niezachwianej równowadze ekosystemów morskich, stanowi kluczowy element gospodarek wielu regionów. Oceany i morza, będące areną dla aktywności takich jak głębinowe nurkowanie, snorkeling, czy też obserwacja morskich ssaków, przyczynia się do generowania istotnych przychodów dla lokalnych społeczności oraz wzbogaca paletę doświadczeń dla turystów. Sukces tych przedsięwzięć zależy od zachowania bogactwa życia w wodach morskich oraz ich zdolności do regulacji klimatu poprzez absorpcję dwutlenku węgla i nadmiaru ciepła.

Zmiany klimatyczne, manifestujące się ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, wywierają istotny wpływ na sektor turystyczny. W ubiegłym roku, podczas miesięcy letnich, intensywne fale upałów oraz pożary lasów znacząco zakłóciły działalność turystyczną, prowadząc do poważnych skutków gospodarczych i społecznych.

Rozwój turystyki morskiej, choć kluczowy dla wielu regionów, rodzi poważne wyzwania dla ekosystemów morskich. Rozbudowa obiektów turystycznych wzdłuż linii brzegowych, wzmożony ruch transportowy, zarówno lotniczy, jak i morski, oraz narastająca produkcja odpadów plastikowych negatywnie oddziałują na środowisko morskie, zagrażając jego bioróżnorodności i czystości.

Niemniej jednak, z najnowszych badań przeprowadzonych przez One Ocean Foundation wynika, że wciąż mała część przedsiębiorstw działających w sektorze turystyki morskiej ma świadomość wpływu swojej działalności na morskie ekosystemy. Tylko niewielki procent firm zdaje sobie sprawę z presji, jaką ich działania wywierają na różnorodność biologiczną oraz czystość wód morskich.

Przeformułowanie w ten sposób podkreśla znaczenie turystyki morskiej dla gospodarki oraz jej wpływ na środowisko naturalne, jednocześnie wskazując na potrzebę zrównoważonego rozwoju i ochrony morskich ekosystemów dla przyszłych pokoleń.

Wyzwania i odpowiedzialność branży turystycznej

Badanie przeprowadzone przez Bank Światowy w 2021 roku wykazało, że każdy dolar zainwestowany przez sektor publiczny w ochronę przyrody i rozwój turystyki opartej na wartościach ekologicznych może przynieść co najmniej sześciokrotny zwrot. Turystyka w obszarach chronionych nie tylko napędza wzrost gospodarczy, ale również przynosi znaczące korzyści finansowe.

Morskie obszary chronione (MPA), jako przestrzenie promujące turystykę bliską naturze, stają się dynamicznie rozwijającym się sektorem, przewidywanym do osiągnięcia dochodów na poziomie 665 miliardów dolarów rocznie do 2030 roku. Z tego względu, inwestycje w ochronę i renowację ekosystemów morskich stają się kluczowym zainteresowaniem zarówno dla władz państwowych, jak i przedsiębiorców.

Przykładowo, renomowana sieć hoteli Six Senses przyczyniła się do ochrony ekologicznie cennych obszarów, takich jak rafy koralowe, lasy namorzynowe i łąki trawy morskiej na atolu Laamu na Malediwach, ustanawiając je jako MPA. Te działania nie tylko podkreślają naturalne piękno regionu, ale także przyczyniają się do walki ze zmianami klimatycznymi i zapewniają ochronę linii brzegowej.

Neil Jacobs, dyrektor generalny Six Senses i członek Global Future Council on Sustainable Tourism przy Światowym Forum Ekonomicznym, podkreśla, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju nie ograniczają się jedynie do obszaru hotelu, ale mają szerszy wymiar, wykraczający poza jego granice.

Dobrostan i utrzymanie społeczności przybrzeżnych są nierozerwalnie związane ze stanem oceanów i linii brzegowej. Dlatego też, ustanowienie MPA oraz inicjatywy na rzecz ochrony i przywracania lasów namorzynowych, które m.in. stanowią barierę ochronną przed skutkami zmian klimatu i zapewniają ochronę przed powodziami, są fundamentalne dla zwiększenia odporności lokalnych wspólnot.

Firmy działające w branży turystycznej mogą również pośrednio wspierać ochronę morskich ekosystemów, inwestując w innowacje i technologie, które przyczyniają się do poprawy kondycji oceanów, takie jak inicjatywa UpLink Ocean, wspierana przez Iberostar Group i Marriott International, pokazując, że zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego może iść w parze z rozwojem sektora turystycznego.

Zrównoważona przyszłość oceanów: Krok naprzód w ochronie i zarządzaniu morskimi ekosystemami

W mijającym roku świadkami byliśmy znaczących kroków naprzód na ścieżce ku zrównoważonej gospodarce oceanami, realizowanej na arenie międzynarodowej. Wydarzenia te obejmowały zarówno podjęcie zobowiązań w ramach globalnych inicjatyw na rzecz różnorodności biologicznej, jak te z Kunming-Montreal, mające na celu ochronę 30% powierzchni oceanów do roku 2030, jak i ratyfikację Traktatu o pełnym morzu, który zakłada regulację akwenów międzynarodowych znajdujących się poza jurysdykcjami narodowymi. Szczególną uwagę zwrócono również na postępy w negocjacjach dotyczących nowego traktatu o tworzywach sztucznych.

W tym kontekście, przedsiębiorstwa uzależnione od zasobów i usług oferowanych przez oceany, stają przed koniecznością adaptacji do nowych warunków. To wymaga odejścia od eksploatacyjnego modelu działania, traktującego morza jako niewyczerpane źródło zasobów i miejsce składowania odpadów, na rzecz podejścia regeneracyjnego, które stawia na pierwszym miejscu zdrowie i odporność ekosystemów morskich.

Inwestycje w turystykę przybrzeżną, takie jak rozwój hoteli, kurortów i atrakcji turystycznych, coraz częściej bazują na rozwiązaniach zgodnych z naturą, unikając twardych interwencji inżynieryjnych. Takie podejście jest odpowiedzią na rosnące zagrożenie związane ze zmianami klimatycznymi i wzrostem poziomu mórz, które stawiają pod znakiem zapytania przyszłość infrastruktury przybrzeżnej.

Jednocześnie, coraz więcej obiektów turystycznych zmierza do minimalizacji swojego śladu ekologicznego poprzez ograniczenie zużycia plastiku i promowanie opakowań wielokrotnego użytku lub biodegradowalnych. Takie działania nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale mogą również generować oszczędności poprzez zmniejszenie ilości odpadów wymagających utylizacji.

Na obszarach, gdzie dostęp do czystej wody pitnej jest ograniczony, niektóre placówki turystyczne wprowadzają innowacyjne rozwiązania w zakresie oczyszczania wody, uniezależniając się od dostaw wody butelkowanej. Przykładem takiej inicjatywy jest projekt Transforming Tourism Value Chains, realizowany przez Program Środowiskowy ONZ, który wspiera przedsiębiorstwa turystyczne w rozwijających się krajach wyspiarskich w zakresie zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi.

Te dynamiczne zmiany w sektorze turystycznym wskazują na rosnącą świadomość konieczności ochrony środowiska morskiego i są świadectwem przekształceń, jakie muszą nastąpić, aby zapewnić trwały rozwój tej branży w harmonii z przyrodą.

Projekt Royal Caribbean: Przełom w przetwarzaniu odpadów i optymalizacji zapasów żywności

Redukcja zanieczyszczeń pochodzących z sektora turystycznego, w tym szczególnie ze ścieków wycieczkowców, stanowi istotny element działań na rzecz ochrony środowiska morskiego. Krytyka skierowana wobec branży wycieczkowej za jej wpływ na morza, od zrzutów zanieczyszczonej wody balastowej po nieoczyszczone ścieki, podkreśla potrzebę pilnych zmian. Inicjatywy takie jak projekt Royal Caribbean, który zamienia odpady w energię, świadczą o rosnącej świadomości i odpowiedzialności sektora wobec ochrony oceanów.

Royal Caribbean wprowadza innowacyjne technologie w zakresie zarządzania odpadami na swoich statkach wycieczkowych, stawiając na systemy przekształcania odpadów w energię. W szczególności, na dwóch nowych statkach, Icon of the Seas oraz Silver Nova, zostaną zastosowane systemy Mikrofalowej Pirolizy Wspomaganej (MAP) i Mikro Auto Gazyfikacji (MAG), które umożliwią przekształcenie odpadów na pokładzie w gaz syntezowy (syngas), który następnie może być bezpośrednio wykorzystywany jako źródło energii na statkach. Dodatkowym produktem tych systemów jest biochar, który może być używany jako składnik odżywczy dla gleby​​​​​​.

Royal Caribbean deklaruje również zobowiązanie do redukcji marnotrawstwa żywności o 50% do roku 2025, wprowadzając szereg inicjatyw, takich jak rozwijanie własnej platformy do monitorowania zapasów żywności, wykorzystanie sztucznej inteligencji do dostosowywania produkcji żywności w czasie rzeczywistym, a także wdrażanie specjalnej roli na pokładzie dedykowanej monitorowaniu i szkoleniu załogi w zakresie ograniczania marnotrawstwa żywności. Ponadto, firma ogłosiła plany dotyczące świadomości na temat marnotrawstwa żywności wśród załogi​​.

Inicjatywa ta jest częścią szerszych działań Royal Caribbean mających na celu zmniejszenie śladu ekologicznego i promowanie zrównoważonego rozwoju w branży turystycznej. Wprowadzenie systemów przekształcania odpadów w energię na statkach to krok milowy w dążeniu do bardziej ekologicznej i odpowiedzialnej turystyki, podkreślający zaangażowanie firmy w ochronę środowiska morskiego i walkę z marnotrawstwem żywności.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive