Japonia zamówi kolejny śmigłowiec Leonardo MCH-101

Rząd japoński zamówi kolejny śmigłowiec MCH-101 AMCM przeznaczony do zwalczania min morskich (Airborne Mine Counter Measures) dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF).
Według szczegółów opublikowanych w Białej Księdze ministerstwa obrony na ten rok Japonia planuje na pozyskanie kolejnego śmigłowca MCH-101 AMCM w bieżącym roku. Zamówienie zostało wyróżnione jako jeden z głównych projektów na rok fiskalny 2022. W publikacji wymieniono przewidywane wydatki na zamówienie w wysokości 7,3 mld JPY (53,4 mln USD).
Śmigłowiec MCH-101 AMCM wywodzi się ze znanego wielozadaniowego Leonardo AW101 i jest wyposażony w opracowany przez Japończyków system zwalczania min MCM (Mine Countermeasures). Ten specyficzny i unikalny wariant „lotniczego niszczyciela min/trałowca” jest budowany na licencji w Japonii, jako Model 518, przez Kawasaki Heavy Industries (KHI). Wersja ta jest wyposażona w wirniki, które można złożyć, co ułatwia przewożenie śmigłowca w hangarach okrętów.
Śmigłowiec, napędzany silnikami turbinowymi GE CT7-8E, osiąga maksymalną prędkość przelotową 150 węzłów, a jego maksymalna prędkość wznoszenia wynosi 570 metrów na minutę. Wiropłat ma maksymalną długotrwałość lotu 6 godzin i 50 minut na standardowych zbiornikach paliwa na wysokości 6 000 stóp. Długość całkowita maszyny wynosi 22,8 m, wysokość całkowita 6,7 m, a średnica wirnika 18,6 m.
System walki MCM na MCH-101 JMSDF jest oparty o holowany sonar wykrywania min AQS-24A firmy Northrop Grumman, który znajduje się również na śmigłowcach CH-53E Super Stallion będących w służbie dywizjonów AMCM US Navy. System ten jest dostosowany do pracy przy dużej prędkości marszowej wiropłatu. AQS-24A wykorzystuje sonar boczny o wysokiej rozdzielczości do wykrywania, lokalizowania i klasyfikowania min dennych i kotwicznych. Sonar jest opuszczany przez tylną rampę ładunkowa śmigłowca i może pracować z prędkością do 18 węzłów. Ponadto śmigłowiec wyposażony jest laserowy system detekcji min typu AN/AES-1 Airborne Laser Mine Detection System (ALMDS) i trał akustyczny Mk 104.
Japońskie Morskie Siły Samoobrony zamówiły w 2003 roku 14 śmigłowców, z czego 11 przeznaczonych do wykonywania misji wykrywania i niszczenia min morskich a pozostałe 3 do zadań transportowych i misji antarktycznych i arktycznych. 13 z tych maszyn zmontuje Kawasaki Heavy Industries z zestawów dostarczonych z Wielkiej Brytanii. Japoński wkład w produkt końcowy szacowany jest na 35 % śmigłowca. Obecnie Japonia posiada 12 z 14 zamówionych śmigłowców, rozważane jest ponadto nabycie dodatkowych 12 maszyn.
Japońskie MCM-101 są użytkowane przez dai-111-koukuutai czyli 111 dywizjon AMCM bazujący w Iwakuni.
Autor: TDW

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










