Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowo wprowadzona wersja śmigłowca AW169, dzięki zwiększonej masie całkowitej (Increased Gross Weight, IGW) do 5100 kg, otwiera nowe horyzonty dla użytkowników wojskowych i cywilnych. Ten przełomowy wzrost udźwigu pozwala śmigłowcowi rywalizować z maszynami z wyższej kategorii wagowej, jednocześnie zachowując koszty eksploatacji charakterystyczne dla lżejszych modeli.
Jednostka ta, oferująca konfigurację do 11 miejsc, wyposażona została w modułowy zbiornik paliwa, co w połączeniu odpowiada na surowe wymagania, w szczególności w sektorze energetycznym. Kryteria dotyczące ładowności, zasięgu i zgodności ze standardami są teraz spełnione z nawiązką, co stawia AW169 w awangardzie technologii śmigłowcowej.
Nowe usprawnienia, które zostały wprowadzone do AW169, są świadectwem nieustającego potencjału rozwojowego tej najnowszej generacji śmigłowca. Z nowym zestawem IGW o masie 5100 kg oraz 11-miejscową konfiguracją, w pełni zgodną z raportem 690 IOGP (Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Ropy i Gazu), AW169 zyskuje na możliwościach operacyjnych.
Zestaw IGW znacząco rozszerza zakres operacyjny tego lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca. Jest on gotowy sprostać rosnącym oczekiwaniom rynku, oferując nie tylko zwiększone możliwości, ale i większą elastyczność w różnorodnych warunkach operacyjnych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/leonardo-wprowadza-nowatorskie-rozwiazania-dla-awhero-ruas/
Wersja o masie 5 100 kg (11 243 funtów) dla AW169 z podwoziem płozowym pierwotnie zaprojektowana w celu spełnienia wymagań rządowych i obronnych dla misji takich jak transport żołnierzy i operacje bojowe, będzie również odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rynku usług cywilnych i publicznych, wykorzystując wiele korzyści operacyjnych i wydajnościowych. Kluczowymi czynnikami tego rozszerzenia możliwości oprócz nieodłącznego potencjału rozwojowego tego typu śmigłowca, niewymagającego modyfikacji projektu krytycznych komponentów, to również pakiety zwiększające osiągi, zapewniające większą moc silnika i przekładni, a także lepszą aerodynamikę we wszystkich warunkach i do wszystkich zastosowań.
W porównaniu ze standardową maksymalną masą startową wynoszącą 4800 kg (10582 funtów), dodatkowe 300 kg (661 funtów) dostępne przy zestawie IGW dające masę 5100 kg pozwalają na zabranie na pokład trzech dodatkowych pasażerów lub dodanie paliwa na około godzinę użytkowania. Obecni użytkownicy wersji z płozami będą mogli zmodernizować śmigłowiec stosując zestaw IGW osiągając masę 5 100 kg, aby zwiększyć możliwości swojego śmigłowca.
11-miejscowa konfiguracja, dostępna jako dodatkowa opcja, w pełni zgodna z Raportem 690 IOGP (Zalecane praktyki dotyczące śmigłowców morskich) wprowadza nowy modułowy system zbiorników paliwa i dwa dodatkowe wyjścia awaryjne Typu IV w kabinie, zwiększając ich łączną liczbę z czterech do sześciu. Konfiguracja z 11 miejscami będzie dostępna dla wersji z płozami w połączeniu z zestawem IGW dając masę 5 100 kg. Rozwiązanie to pozwoli na spełnienie jeszcze bardziej rygorystycznych wymagań w zakresie transportu morskiego pod względem ładowności, zasięgu i zgodności z najnowszymi standardami IOGP.
Konfiguracja ta pozwoli na uzyskanie promienia działania do 75 mil morskich z 11 pasażerami, oferując tym samym możliwości zwykle osiągalne dla typów o maksymalnej masie startowej przekraczającej 5,5 tony (klasa pośrednia) przy niskim koszcie operacyjnym charakterystycznym dla klasy pośredniej, a także spełniając najnowsze standardy bezpieczeństwa w porównaniu ze starszymi śmigłowcami. Zapewni również większą trwałość w porównaniu ze starzejącymi się typami w tej kategorii wagowej dzięki, m.in. bardziej wydajnemu zespołowi napędowemu, zaawansowanej nawigacji, nowoczesnemu wsparciu i podejściu do obsługi technicznej. Certyfikacja zwiększenia IGW spodziewana jest w 2024 roku, podczas gdy certyfikacja 11-miejscowej konfiguracji z nowym modułowym zbiornikiem paliwa planowana jest na 2026 rok.
Te najnowsze możliwości operacyjne zostaną dodane do certyfikacji EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) uzyskanej pod koniec 2022 roku dla podwozia płozowego i unikalnych trybów IFR, wersji z jednym pilotem, zaawansowanych typów poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Dzięki certyfikacji konfiguracji z podwoziem płozowym AW169 stał się nowoczesnym śmigłowcem z certyfikatem CS29, który jest w stanie zaoferować wszystkie rozwiązania podwozia, co dodatkowo demonstruje wszechstronność konstrukcji tego typu.
AW169 jest jedynym śmigłowcem w swojej kategorii wagowej, który posiada zaawansowane tryby SAR. Opracowane wcześniej pakiety zwiększające osiągi już wcześniej poprawiły wydajność i możliwości silnika, wartości znamionowe przekładni i dostępną ładowność poprzez aktualizacje oprogramowania silnika i modyfikacje aerodynamiki śmigłowca, czyniąc ten typ śmigłowcem o stosunku mocy do masy najlepszym w swojej klasie.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/leonardo-z-nowymi-wiezyczkami-lionfish-30-i-hitfist-30-ul/
Wprowadzenie AW169 zwiększyło obecność Leonardo na rynku usług ratownictwa medycznego oraz liczbę użytkowników realizujących zadania z zakresu ochrony porządku publicznego, usuwania skutków katastrof i gaszenia pożarów. Śmigłowiec wzmacnia również wiodącą pozycję firmy na rynku wielosilnikowych śmigłowców VIP, zapewniając użytkownikom jeszcze jedną opcję pomiędzy popularną serią AW109 i bestsellerowymi modelami AW139.
Stanowi również jeszcze jedno rozwiązanie dla operacji krótszego zasięgu wspierających sektor energetyczny i pozwala Leonardo odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę w nowym obszarze wsparcia farm wiatrowych. Co więcej, jego konstrukcja o podwójnym zastosowaniu spełniła szereg wymagań rządowych, bezpieczeństwa wewnętrznego i obrony w misjach takich jak obserwacja, transport żołnierzy, operacje bojowe, pomoc podczas klęsk żywiołowych i sytuacji kryzysowych, gaszenie pożarów, szkolenie, ratownictwo górskie oraz ewakuacja medyczna MEDEVAC.
Obecnie zamówionych jest ponad 320 śmigłowców AW169, z czego około 170 sztuk zostało dostarczonych z linii montażu końcowego w Vergiate (Włochy) do użytkowników w ponad 30 krajach. Globalna flota odnotowała ponad 170 000 godzin nalotu we wszystkich rodzajach operacji i warunkach pogodowych. Lider floty przekroczył 3 700 godzin lotu w operacjach ratownictwa medycznego (EMS) w Szwecji.
Źródło: Leonardo/MD


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM